Volgers

Volgers

woensdag 31 januari 2018

80 jaar



Vandaag is het 80 jaar geleden, dat prinses Beatrix geboren werd. Haar geboorte was het begin van een aantal gebeurtenissen, die mijn bestaan op aarde tot gevolg had.
Toen "het prinsesje" geboren was, vierde men feest in den Briel. Groepen verklede mensen dansten achter de muziek aan. Mijn moeder was met een groep van de gymnastiek verkleed als in het sprookje "zwaan kleef aan". Mijn vader zag die leuke meid en wilde maar wat graag aankleven. Hij als stijve hark is zelfs een half jaar naar de gymnastiekclub gegaan, om mijn moeder te kunnen zien.
Die twee kregen verkering. Hun trouwplannen werden in de war geschopt door het uitbreken van de oorlog. Uiteindelijk zijn ze pas na de oorlog getrouwd. In die tijd was er grote woningnood. Het jonge stel ging inwonen bij de ouders van mijn vader. Wel met een eigen woonkamer, keuken en slaapkamer. Dat is niet gemakkelijk geweest voor mijn moeder. Mijn oma was niet zo aardig.
Eenmaal getrouwd kwam binnen een jaar de eerste baby. Uit de verhalen begreep ik, dat er veel aandacht was voor mij in dat huis vol volwassenen. Ik herinner me nog uit mijn peutertijd, dat er altijd wel iemand was, die even tijd voor me had.
Sprookjes eindigen altijd met "ze leefden nog lang en gelukkig" Voor mijn ouders was dat wel gelukkig, maar helaas niet zo lang. 67 jaar werden ze. Maar ze zijn wel 46 jaar een stel geweest door de geboortefeesten van "het prinsesje".


5 opmerkingen:

  1. Wat leuk om met deze herinnering Beatrix haar verjaardag te vieren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn ouders zijn in 1949 getrouwd en konden een etage huren door de connecties van opa. Ik kwam in 1950. We woonden naast ze en ik kwam er dus ook heel veel. Meubelwinkel van opa en schoenmakerij van mijn vader was onder de 2 huizen. Ook met andere oma en opa was er veel contact. Families waren toen meer bij elkaar betrokken denk ik. Mijn oma's en opa's klaverjasseten jarenlang om en om bij de en en de ander. Bij oma naast ons mocht ik de troef draaien tot ik naar bed moest. Leuk die herinnering die nav je stukje bovenkomen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat grappig dat ze zo bij elkaar zijn gekomen, dat wist ik helemaal niet. Xxx Irene

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie herinnering en de foto is prachtig. Mijn ouders trouwden in 48

    BeantwoordenVerwijderen