Volgers

Volgers

dinsdag 16 januari 2018

plastic

Op het journaal was een item over de problemen, om al die verschillende soorten plastic te hergebruiken. Ik dacht terug aan mijn vroege jeugd, de pre-plastic-tijd. Daar kunnen we niet meer naar terug. Maar misschien is het een model om verbeterd toe te passen in deze tijd.
Mijn moeder waste af in een emaillen teiltje. Met zeepsop gemaakt met een zeepklopper. Later kwamen er glazen flessen met afwasmiddel. De was werd gedaan met  zeeppoeder uit een kartonnen doos.Hele vuile kledingstukken werden op een wasbord geschuurd met groene zeep. Dat alles met een houten borstel. De tandenborstels herinner ik me niet meer.
Levensmiddelen kreeg je bij de winkel mee in een papierenzak of los in de tas. De melkboer kwam heel vroeger met "losse melk" Die tapte hij in een melkkoker. Later kwam het gemak in de vorm van glazen flessen.
Restjes eten werden bewaard in emaillen schaaltjes met een bord er op. In de kelderkast, want een koelkast hadden we nog niet.
Stekkers en stopcontacten waren van bakeliet. Kleding van katoen, linnen of wol. Van wegwerp spullen hadden we nog nooit gehoord. Alles werd zo veel mogelijk hergebruikt of gerepareerd.
Toen de eerste plastic emmers en teiltjes verschenen hadden die alleen maar voordelen. Licht in gebruik.Er kwamen steeds meer gemakkelijke en goedkope gebruiksvoorwerpen van plastic. De synthetische kleding verscheen. In die tijd kon men niet vermoeden, dat die grondstof later zulke problemen zou gaan veroorzaken.

4 opmerkingen:

  1. Indirect geef je heel goed aan hoe onze maatschappij is veranderd. Niet voor niets zie je overal in Nederland van die nieuwe heuvelgebieden ontstaan, opgeworpen met plastic. Nu maar hopen dat het afbreekbare plastic een grote rol gaat spelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel herkenbaar, behalve dat teiltje. Wij hadden gewoon een stop in de gootsteen. Tandenborstel was uiteraard gewoon zelf bewegen, maar wel van plastic (ik kan me althans niets anders herinneren). Het "vroeger was alles beter" is natuurlijk niet waar, maar we kunnen nog best iets leren uit die tijd

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik was weer even terug in de tijd door je blogje :) zo herkenbaar. moeder had ook veel emaille en zinken teilen. in de zomer mochten vulde ze de grootste tobbe met water daar konden we dan in "zwemmen", heerlijke herinnering.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. I enjoyed over read your blog post.
    Your blog have nice information, I got good idea from this amazing blog.
    I am always searching like this type blog post. I hope I will see again…
    หนังดราม่า

    BeantwoordenVerwijderen