Volgers

Volgers

donderdag 18 januari 2018

storm

                  schoorsteenkappen, antennes en dakpannen waaien weg,
                  kinderen moeten moeite doen om te blijven staan,
                  takken breken af, 
                  alleen zwaluwen en eenden vliegen nog

Bovenstaande is de beschrijving van windkracht 9 op de schaal van Beaufort. Ik hoop, dat de dakpannen hier gewoon blijven liggen. Maar harde windvlagen zijn er wel.
Vanochtend liet ik de fiets staan en ging lopen met Merle. Het was oppassen bij kruispunten en ruimtes tussen twee huizen. Daar viel de zijwind ineens tegen me aan. Ik had zelfs even bij een tegenwindvlaag, dat ik gewoon stilstond. Zo'n hond dicht bij de grond en op vier pootjes heeft nergens last van Die liep in fietstempo en keek steeds achterom zo van "Waar blijf je?"
Het vervelende van wind en donker is, dat je mogelijk vallende takken of dakpannen niet goed ziet aankomen. Ooit moest ik opzij stappen voor een stuk schoorsteen, dat over de stoep rolde.
Eenmaal thuis was de storm hoor-en voelbaar. Het loeide in de kachel. De windvlagen klappen tegen de achtergevel. De achterdeur rammelt. Hoe goed er ook tochtstrip geplakt is, nu houdt het de tocht niet helemaal tegen.
Gelukkig staat de wind niet recht in de afvoer van de geiser. Als die straks draait naar west wel. Misschien moet ik dan ouderwets water in ketels warmen, omdat de geiser uitfloept. Maar het is van korte duur.
De kinderen van het schooltje hierachter zullen wel extra rumoerig zijn door de wind. Dan klinkt er enthousiast gegil op het schoolplein. Arme leerkrachten.
 Wie op weg gaat, moet oppassen. Ik hoop, dat er niet te veel materiele en menselijke schade ontstaat.

3 opmerkingen:

  1. Het was wat , die storm. Wat ging het tekeer. Het leek hier in huis de bulderbaan wel. Gelukkig neemt de wind nu al weer wat af, ik houd er niet zo van. Nog een fijne dag, Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De storm heeft veel schade veroorzaakt en veel persoonlijk leed. Gelukkig hier alles oké. Maar helaas kan niet iedereen dat zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I think this is one of the most significant information for me.
    And i’m glad reading your article.
    But should remark on some general things, the web site style is perfect,
    the articles is really great : D. Good job…
    ดูหนังออนไลน์

    BeantwoordenVerwijderen