Volgers

Volgers

dinsdag 17 juli 2018

warm en droog.





We haalden herinneringen op aan een vroegere warme en droge zomer. Het was 1976. Ingepakt om in Frankrijk te gaan kamperen, brachten we de hond naar mijn schoonouders. In de Achterhoek was het zo warm, dat we met de voeten in een teiltje water zaten.
Er kwamen alarmerende berichten van campings in Frankrijk. Maar beperkt water, onhygienische toestanden en soms 40 graden. We besloten ineens om naar het koelere Zweden te gaan.
Daar hadden we een heerlijke vakantie. Soms zelfs een beetje koud. Want een dikke trui en slaapzak had ik niet meegenomen. Maar dan was er wel een kampvuur om je warm te houden.
Wat een prachtige natuur was het. En de mogelijkheid om zomaar aan de oever van een meer te gaan staan met de tent. We zijn nog drie jaar teruggegaan naar die mooie vakantiebestemming. Maar toen werd de hoeveelheid muggen me te erg. Want ik was degene, die steeds moest smeren en toch nog onder de jeukende bulten zat. Ooit aten we een boterham met jam en moesten de tent in. Omdat er muggen op de jam zaten.
Als ik in die tijd in het voorjaar mug-vrij naar Scandinaviƫ had kunnen gaan, dan waren we vaker geweest. Maar ik was gebonden aan de schoolvakanties. Dus is het bij mooie beelden op tv gebleven.

1 opmerking: