Volgers

Volgers

vrijdag 1 april 2022

vreemde tijden

Altijd heb ik een voorraad voedsel in huis. Voor het geval van ziekte of sneeuw en dan niet durven fietsen. Aan het begin van de corona-crisis maakte ik de voorraad wat groter. Steeds als ik levensmiddelen gebruikt heb,vul ik ze aan.Zo stond er gisteren een pak meel en een pakje gist op de band bij de kassa. "U moet kiezen mevrouw,of gist of meel. Maar één bakproduct per persoon"zei de cassiere. Ik was stomverbaasd. Zoiets heb ik in die 40 jaar van brood bakken nog nooit meegemaakt. "Maar zonder die gist kan ik van dit meel toch geen brood bakken ?"was mijn reactie. Maar nee,zo was op dit moment de regel........Ik heb meteen Piet Wiet gewaarschuwd. Hij bakt ook al zijn broden zelf en heeft weinig voorraad. Later hoorde ik van een andere supermarkt medewerkster,dat na de verhalen in de media over "brood wordt wel 5 euro"er een run op meel en gist begonnen is. De zonnebloemolie heeft met de gestopte aanvoer uit de Oekraine te maken en is ook beperkt tot één fles per persoon. Ik ben benieuwd wat er nog meer voor vreemde zaken gaan volgen.

14 opmerkingen:

  1. Dat ze het in de gaten houden dat mensen niet de supermarkt leegkopen vind ik prima, maar dit lijkt me gewoonweg vervelend. Want inderdaad, hoe moet je dan brood bakken?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Logisch dat ze hamsteren in de gaten houden, maar dit is wel heel vreemd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat lijkt me voor veel mensen een reden om te gaan hamsteren. Op de website van Jumbo stond al bij veel producten 1 per klant en uitverkocht. Dan gaan mensen voor de zekerheid nog wat inkopen. Meel, gist en olie heb ik nog in huis, dus ik ging het niet kopen. Zelf kwam ik de winkel in omdat mijn boter op was. Normaal koop ik een paar pakjes die de koelkast in gaan en als ik het laatste aanbreek koop ik nieuw. Daar was het nu weer tijd voor. Dat was geen probleem. De winkel had meer dan genoeg boter. De zonnebloem olie was 1 per klant en bijna uitverkocht. Die heb ik niet gekocht, want ik heb nog en doe lang met een fles. De prijs vond ik extreem hoog. Meel en gist heb ik ook altijd wel wat van in huis. Gistblokjes in de vriezer. Meel in een goed gesloten plastic opbergbox. Voor brood bakken kun je overigens een deel van het meel vervangen door gekookte aardappel. Oude uitgelopen aardappelen plant ik in bloempotten, maar nu is het voor de aardappelen buiten te koud. Voor boodschappen doen is het me nu te glibberig, maar ik hoef ook niet door de sneeuw omdat ik altijd mijn standaard voorraadje aanvul.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dan wordt het tijd om een zuurdesemstarter te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb ik een paar keer geprobeerd,maar er zit niets goed in de keukenlucht

      Verwijderen
    2. Probeer dan eens de (biologische) appelschillenmethode van Paul Hollywood.

      Verwijderen
  5. Wij bakken altijd zelf brood in de broodbakmachine. We bestellen het meel altijd bij een molen en dat wordt keurig met de post gebracht. Ook daar waren veel soorten uitverkocht. Vanmiddag moest ik even naar de supermarkt en moest patentmeel hebben. Het hele vak was leeg. Niet normaal toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Twee weken geleden hebben we pannekoeken gegeten en raakte de bloem bijna op. Het is me in die 2 weken nog niet gelukt om een pak bloem te kunnen kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waren ze wat vroeg met een 1 april grap? Wat een idiote omstandigheden ineens! En zo paniekerig doen werkt hamsteren in de hand volgens mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nog even; eigenlijk merk ik er hier niks van!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik snap wel dat ze hamsteren tegen willen gaan, maar dit lijkt me een beetje overdreven, je hebt toch zeker wel naar de chef gevraagd? Als ik achter je gestaan had, had ik het pakje gist voor je afgerekend... Maar ik geloof niet dat we bij elkaar in de buurt wonen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee niet naar de chef gevraagd. Ik was perplex door het gebrek aan logica

      Verwijderen
    2. Tja, dat zou mij denk ik ook gebeuren...

      Verwijderen