Volgers

Volgers

woensdag 13 april 2022

gewoontedier

Ooit las ik eens,dat gewoonten energiebesparend zijn. Je hoeft niet echt na te denken en kan dat voor iets anders gebruiken. Vandaag besefte ik weer,wat een gewoontedier ik ben. Omdat er een plekje op het beweeglijkste deel van mijn rug is weggesneden,kan ik beter een paar dagen geen yogaoefeningen doen. Dat is wennen.Dus besloot ik een extra lange wandeling te maken. Overal was men bezig met glasvezel aanleg,dus mijn vaste routes waren niet mogelijk en moest ik bewust kiezen,hoe te lopen.......Na het ontbijt deed ik het restantje "paasinkopen". Al vroeg in de week,om de drukte te ontlopen. Er waren veel lege schappen in de winkel. Helemaal,omdat een deel van de verse groenten niet was bezorgd.Ik moest even aan de verhalen van vroeger uit de oostbloklanden denken. Ook in de winkel was het bewust nagaan "Als dit er niet is,kan ik ook dat gebruiken of een heel ander gerecht maken".Wat zijn we toch tot nu toe verwend hier met winkels vol artikelen,zodat met voldoende geld je alles kunt eten.Voorlopig is improviseren nog niet een gewoonte geworden.

4 opmerkingen:

  1. Dat is een interessante opmerking, over dat gewoonten energiebesparend zijn.
    Denk dat dit wel klopt. Als je bij alles na moet denken, en er elke keer van alles je plannen doorkruist, kan je daar inderdaad behoorlijk moe van worden. Reinheid, rust en regelmaat, die komen toch elke keer weer terug...

    Aan de andere kant: het houdt je wel scherp als niet alles gaat zoals je wil. En het maakt creatief. We vinden hier in het Westen teveel vanzelfsprekend. Die enorm rijen schappen, met wel tien verschillende soorten chips, tandpasta of jam, dat hoefde van mij toch al niet. Helemaal niet erg, als dat wat minder wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om zo over gewoonten te denken. Ik heb er vele, heel veel ook heel dwangmatig. Misschien dat ik daarom iedere dag een uur kan sporten, door al die gewoonten van mij heb ik bakken energie over!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nooit over nagedacht dat gewoonten energie besparen. Maar inderdaad. Ik ben een echt gewoontedier. En als iets niet (meer) kan, bedenk ik een vervangende gewoonte. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik herken dit helemaal, en het is ook waarom ik zo dol ben op gewoontes. Je houdt dan inderdaad ruimte en energie over voor andere dingen.

    BeantwoordenVerwijderen