Volgers

Volgers

woensdag 29 maart 2023

genieten 2

Nog steeds zit ik te genieten van het boek "van aardappel tot avocado". Mijn schoonzus gaat het kopen. Zij is een echte keukenprinses.Er is veel herkenning,uit de tijd,dat ik zelf ging koken. Het verbaast me nog steeds,dat ik in het begin altijd de pot van thuis klaarmaakte. Ook de vriendin met wie ik op kamers zat was niet avontuurlijk. Maar daar hadden we toen geen geld voor.......Later kwam bij mij vegetarisch eten,zelfs nog even macro-biotisch. Dat leerde me granen zoals gierst en quinoa kennen.De boodschappen werden gehaald in een klein donker biologisch winkeltje. En de meeste vriendinnen lachten me uit......Al lezend viel me op,hoe stap voor stap de toevoegingen in de producten verschenen. In de jaren '50 vooraf gegaan door blik-en ander gemaksvoer.Ooit kwam ik thuis en zat mijn man voor de vooraadkast. Alle levensmiddelen op de grond verdeeld in twee groepen.Met een boek over E-nummers in zijn hand. Een enkele trend proberend hebben we nu een hopelijk gezonde mix gevonden. Vrijwel alles biologisch. Voor mij een enkele keer vlees.Veel groenten. Mijn man eet zelfs met smaak een bordje quinoa met groentensaus mee.Vrijwel alles maak ik zelf tot brood toe.

7 opmerkingen:

  1. Haha, die obscure biologische winkeltjes van vroeger! Ik herinner me ook nog een bloemkooltje gekocht te hebben, en naar mijn idee goed gewassen te hebben, maar eenmaal gekookt en wel op mijn bord ontdekte ik wel een stuk of drie rupsen die precies dezelfde kleur hadden als de bloemkool. Getsie!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. tegenwoordig wel weer hip, natuurlijk, rupsen op je bord ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb veel bewondering voor mensen die zo creatief met eten om kunnen gaan. Het is aan mij niet besteed. Ik houd echt niet van koken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jullie manier van eten lijkt erg veel op die van ons!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat klinkt supergezond Izerina. En wat leuk dat je zoveel plezier hebt van dat boek!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beetje late reactie maar ik denk dat je de boeken van Annegreet van Bergen ook wel kunt waarderen. En (maar misschien te ver voor jullie) in Hoorn is het museum van de Twintigste Eeuw. Zo leuk inmiddels al 3 keer bezocht en hoe ouder je bent (ben 60) hoe meer herkenning. Huiskamers van 1920 tot 1980, de eerste winkel van Blokker, televisie en nog veel meer.

    BeantwoordenVerwijderen