Volgers

Volgers

vrijdag 7 april 2023

de mensheid.

Een aantal keer had ik een berichtje gelezen over een meneer bij het WEF. Er werd gesuggereerd,dat hij voor chips in het hoofd van mensen was.Ik wilde wel eens een boek van hem lezen,om iets meer over de achtergrond van die mens-verandering/verbetering te weten.Nu lees ik met veel plezier het boek "Sapiens,een kleine geschiedenis van de mensheid". Dat is toch boeiend en ook leuk geschreven!.Ik vermoed,dat de colleges van prof Harari een plezier zijn ,om te luisteren.In gedachten leefde ik mee met de allereerste mensensoorten. Met de ontdekking van vuur.De overgang naar een agrarische samenleving. Volgens dit boek een enorme verandering voor de mensheid en niet ten goede.Ik ben het lang niet altijd eens,met wat geschreven wordt. Maar ook een andere mening is leerzaam. Het laatste stuk heb ik nog niet gelezen. Mens 2.0 komt nog. Hoewel er deze week een berichtje was,dat zowel Harari als Elon Musk waarschuwden voor een te snelle ontwikkeling van kunstmatige intelligentie.Je weet niet of er een Frankensteinmonster gaat ontstaan.Ik hoop toch gewoon Izerina te blijven,zonder te veel kunstmatige verbetering.Kunst-kiezen,nieuwe lenzen, indien nodig kunstgewrichten,prima. Maar iets in het hoofd,dat gevoelens en gedachten bestuurt,nee dank u.

8 opmerkingen:

  1. Elon Musk waarschuwt voor AI (Artificial Intelligence) en wil tegelijkertijd technologie in die richting ontwikkelen. Soms zegt hij dat het onontkoombaar is en je de ontwikkeling alleen kunt beïnvloeden door zelf aan die ontwikkeling te werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan er niet zoveel zinvols over zeggen. Alle ontwikkelingen zijn voor goede maar ook voor evenzovele slechte ontwikkelingen te gebruiken door de mens die er mee werkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijk blogje, Izerina! Je maakt me nieuwsgierig naar dat boek. Elon Musk vind ik een eng mannetje (net als die meneer van het WEF...) En aan mijn lijf ook geen artificial polonaise op wellicht de dingen die jij ook noemt, na dan...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Las ook een artikel over dat men in de toekomst ook je gedachten kan 'lezen'. Dat lijkt me geen goede toekomst, want juist dat deel is vrij. En altijd goed om verschillende meningen te leren kennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gelukkig nog niet in het hoofd maar ik denk dat we al een stuk op weg zijn met al die algoritmes, klantenkaarten, smartphones, deurbellen met video etc. etc. Ik denk echt dat de dag van de ziektekostenverzekering die inzicht heeft in je voedingspatroon niet ver meer is (en dat daar de premie dan op ingesteld kan worden). Je hebt nu al van heel veel zorgverzekeraars 'gratis' apps voor je 'health' en die zijn er echt niet alleen om de cliënten te plezieren. Alleen de zon gaat nog voor niks op. Ik vind het geen goede ontwikkeling maar en zou dat niet graag willen maar ik vrees dat we als burger maar weinig te willen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nu al ken ik een autoverzekering die je verplicht met een smartphone laat rijden verbonden aan een systeem dat je rijgedrag en je routes volgt. Dat wordt van alle klanten opgeslagen en in handen van een verzekering is dat zeker handel.

    BeantwoordenVerwijderen