Volgers

Volgers

maandag 10 april 2023

enig kind

Laatst las ik iets over de invloeden uit de vroegste jeugd. Toen realiseerde ik me,dat ik twee en een half jaar enig kind was,in een huis vol volwassenen.Ik weet nog,dat de winkel een boeiende plek was. Soms mocht ik daar komen,als er geen klanten waren. De winkelhulp zette me op de toonbank en we bekeken en benoemden alle artikelen. Ook klom ik vaak de trap op,naar mijn oma,die boven woonde.Als oma en Greta,de huishoudster kookten aan het eind van de ochtend,werd ik op een stoof tegen de wand gezet. En keek naar de bedrijvigheid. Met een pook,werden ringen van de kachel gehaald. Dan zag ik rood vuur voor de pan er op gezet werd. Ook de vlammen door het ruitje waren betoverend........Na het eten ging ik weer naar boven. Oma deed een dutje. Greta zat alleen in de keuken. Ik klom op schoot en ze ging dan voorlezen.Toen ze ruim 80 jaar was,wist ze dit ook nog. ...... Na twee en een half jaar kwam er een zusje. Ik mocht in een roze wiegje kijken,maar herinner me niet meer,wat of wie daar lag. Helaas duurde het nog wel even voor ik met het zusje echt kon spelen.

7 opmerkingen:

  1. Mooie herinnering. En was je blij met dat zusje?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat herinner ik me niet. Wel een soort verantwoordelijkheid als "oudste".

      Verwijderen
  2. Er zijn maar weinig mensen die herinneringen hebben van voor hun derde levensjaar. Ik heb ze gelukkig ook wel. Mooi he

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zie het helemaal voor me zoals je het vertelt. Mooie herinneringen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een lieve herinneringen, en dat je die nog hebt uit die tijd! Zo'n kachel met ringen, waarop je kunt koken... dat is nog altijd mijn droomwens (en zo'n kachel stond ook in een droomhuis, maar dat was te groot). Ik ben - helaas - altijd enig kind gebleven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kan me weinig herinneren van de tijd voor de kleuterschool. Heel vaag wat momenten dat ik met mijn keukentje speelde en dat mijn moeder mij een kaakje gaf waar ik kleine stukjes van maakte en die als koekjes in het oventje deed. En nog een of twee andere gebeurtenissen. Daarna worden de herinneringen wat duidelijker. Dat er foto's van bepaalde gebeurtenissen zijn helpt ook. Mijn vader was een enthousiast amateurfotograaf, maakte veel foto's én drukte ze af in een donkere kamer (kast onder de trap) waar we dan de deur niet van open mochten doen als hij bezig was met ontwikkelen en afdrukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat klinkt best fijn Izerina. Geborgen ook. Mijn oma woonde vroeger ook bij ons, en ik vond dat als kind heel gezellig.

    BeantwoordenVerwijderen