Volgers

Volgers

woensdag 9 augustus 2023

schoon

Gisteren zag ik een artikel over een Amerikaanse arts en journalist James Hamblin,die al jaren niet doucht.Mijn eerste gedachte was "Wij kregen pas een douche toen ik 12 jaar was en dat was normaal in die tijd". Poedelen in de keuken met een teiltje en washandje. Eén keer per week in de grote teil.Ook op vakantie was soms dagen lang de beek naast de tent onze wasbak......Het was boeiend te lezen,wat dat met water wassen,ook van zijn haar deed met huid en geur.Hij heeft er een boek over geschreven. Meteen keek ik bij de bieb en die hadden zowaar dat boek. Dus ik reserveerde "schoon".Ik ben heel benieuwd. Het zal wel een stukje herkenning van vroeger zijn.Misschien veranderen mijn gewoonten daardoor. Maar ik douche alleen in de warme zomer elke dag eventjes.Straks volgt er een ouderwetse wasbeurt aan de wastafel.

11 opmerkingen:

  1. Ik ga dat boek maar niet lezen. Ik zou er niet aan moeten denken dat ik niet zou kunnen of mogen douchen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik douche maar eenmaal per week, enkele keer als het heel warm is 2x. Huid vind dat best fijn want ik heb dan minder jeuk. Ik gebruik ook nooit doucheschuim oid. Alleen voor gezicht een scrubcream en voor oksel en onderkantje een gel zonder zeep.
    Bovendien vind ik het best veel gedoe, eerst krukje en wat erop staat op andere plek en na douchen muren drogen en alles weer op plek. Even snel douchen is er dan niet bij en zie geen andere mogelijkheid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is per cultuur ook weer verschillend. Mijn Surinaamse collega vindt het normaal om meerdere malen per dag te baden (zoals ze douchen noemt). Hou zelf ook van een heerlijke douche in de ochtend. En bij zweten ook nog in de avond. Maar ook opgegroeid met maar eenmaal per week onder de douche en de rest bij de wasbak met een (maar 1) washandje. Wat er de hele week stijf hing. Pas toen ik het huis uitging veranderde mijn routine. Omdat ik het toen zelf bepaalde.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Iedere dag na het sporten douch ik op de sportschool. Ik spoel mezelf af, gebruik geen badschuim of zeep oid. Een keer per week was ik mijn haar. Verder gebruik ik dagelijks een deo en zijn mijn kleren schoon. Die was ik niet eens na een keer dragen meteen, daar doe ik ook langer mee tegenwoordig en ik weet dat dat prima kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O jee ja als het moet dan moet het. Maar ik ben zo blij met mijn douche. Ik sta er waarschijnlijk dagelijks nog geen 5 mi uten onder uit milieubewustheidsdrang maar heb dan al een halve eeuw lang ook mijn haar gewassen. Verslaving denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je maakt me nieuwsgierig naar dat boek, ik ga het ook eens zoeken! Zolang het boven de 10 graden is douche ik buiten, kort. Het gebruikt water vang ik op, en wordt hergebruikt in tuin of toilet. Mijn haar spoel ik dan ook, met alleen water. Wordt het kouder, dan poedel ik (met koud water) bij de wastafel, en doe ik ongeveer elke 6 weken mijn haar met lauwwarm water (boven diezelfde wastafel, met een pan). Zeep gebruik ik alleen nog om mijn handen te wassen, maar niet meer om 'huid & haar' mee te doen. En het bevalt me prima. 's Avonds hang ik mijn gedragen kleding (veelal wol) een nacht buiten, en dat is de volgende dag dan ook weer lekker fris!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou ben ik ook benieuwd naar dat boek Izerina. het klinkt heel interessant zeg. Ik ga het ook reserveren in de bieb : )

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij gingen ook in de 'tobbe'. Vijf kinderen achter elkaar in hetzelfde water. Kon allemaal vroeger, hahaha. Ik sla het douchen een enkele keer wel eens over, dan poedel ik bij de kraan. Maar toch meestal wel een drie-minuten-douche hoor.

    BeantwoordenVerwijderen