Volgers

Volgers

dinsdag 1 augustus 2023

verschil

Een paar keer las en zag ik een stukje over het verschil in postuur van mensen in de jaren'60 en "70 en nu. Er waren meer maatjes 38/40 en op de basisschool van die lange jongens met magere ribbenkasten. Vooral op strandfoto's is dat te zien.Als één van de grootste aanjagers van langzaam aankomen werd HCFS een zoetmaker gewonnen uit mais genoemd. In de VS was een overschot aan mais en men maakte daar een fructose-siroop van. Die werd in frisdranken ,snoepgoed en ook gewone producten verwerkt.Het was verslavend.Natuurlijk zijn er meer oorzaken. Minder geld voor snoep in die jarenn Veel meer bewegen.Minder snoepen tussen de maaltijden door.........Ook werd er in die tijd niet "gezeurd"over overgewicht. Nu brengt een tailleomvang van meer dan 88cm een vrouw al in de gevarenzone. Als ik denk aan grootouders,ouders en andere volwassenen uit mijn jeugd,die werden op oudere leeftijd stevig.Mannen kregen een buikje. Toch was dat wel ontspannen. Gewoon lekker eten,een sigaartje en een borrel op zijn tijd. En geen alarmerende verhalen,hoe ongezond dat alles is.Want die soms tegenstrijdige berichten zouden stress kunnen geven en dat is ook niet gezond.

6 opmerkingen:

  1. Tja, ze 'ontdekken' steeds meer wat er schadelijk voor ons is...En dat is juist het meest schadelijke daaraan! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 88 cm buikomvang? Om dat te bereiken zou ik heel veel moeten laten en/of doen. Mocht ik dat bereiken dan zou ik me niet beter, gelukkiger of gezonder voelen. Maar lijden en me ongelukkig, futloos en ziekig voelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik las laatst dat die cijfers veranderd waren. Ik heb ook een paar cm meer en dat is prima

      Verwijderen
  3. Met gewoon lekker eten, een sigaartje en een borrel op zijn tijd is nog steeds niets mis, denk ik. Als het maar blijft bij 'op z'n tijd', en daar gaat het bij veel mensen mis. Men kan geen maat meer houden, onder meer door al die verslavende zooi die overal in zit. Ik vind mezelf vrij dun en mijn taille meet 85 cm. Die 88 is dan wel erg streng...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waren mensen vroeger dunner? Dat wist ik helemaal niet. Dat vind ik wel interessant om te lezen. Ook omdat er tegenwoordig toch ook best veel wordt bewogen voor een gezond lichaam.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ghaghagha ik zoeken naar een centimeter en wat denk je... 88 cm. Ik heb weer een rustige nacht. 😇

    BeantwoordenVerwijderen