Volgers

Volgers

vrijdag 18 augustus 2023

schoon?

Het boek schoon,was heel anders,dan ik verwachtte. Geen verslag van een man,die steeds minder zeep e.d. gebruikte. Maar een verhaal van het begin van de huidverzorging. De eerste zeep met alle beloften en reclames.De concurentie in die bedrijfstak. Tot nu toe,al die verzorgingsproducten met de zelden bewezen resultaten voor een mooiere en vooral jongere huid......Ik weet nog,dat mijn vader zei "Als al die dure smeerseltjes echt zouden helpen,had de koningin geen rimpels". Langzaam verschoof die industrie van alleen beloofde schoonheid naar het terrein van de dermatoloog. Met dat verschil,dat medicijnen getest en toeglaten moeten worden en verzorgingsproducten niet. Het is dus echt voorzichtig proberen voor de mensen of b.v een creme of lotion bij hen helpt tegen acné. Al lezend kreeg ik het gevoel,dat die bedrijfstak een echte jungle was. Met psychologen voor de reclame. Om mensen zelfvertrouwen te geven uit een potje van soms 100 euro. Voor mij is gezond verstand en kijken,wat bij jou past het beste. Op mijn wastafel staan al 50 jaar een paar producten van Weleda.

6 opmerkingen:

  1. Nou, dat boek klinkt dan meteen een stuk minder 'spannend'. En hier ook Weleda, en tegenwoordig ook zelfgemaakte olieën op basis van bio-raapzaadolie en kruiden en rozenblaadjes uit de tuin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik gebruik bijna niets en als ik iets op mijn gezicht smeer is het een dagcreme van de Hema, al jaren! En hun reinigingsmelk om mijn make-up te verwijderen. Het kopen van dure potjes ben ik lang geleden al mee gestopt. Leuke opmerking van je vader!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben een boek van Corina Bomann, Sophia's hop en deel 2 Sophia's wens, aan het lezen dat begint in 1925 en een vrouw die gaat werken bij Helena Rubinstein en later Elisabeth Arden. Het viel me op dat er toen heel veel peterselieolie werd gebruikt in cremes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier ook geen al te dure smeersels hoor, Nivea is al jaren favoriet!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb het boek in handen gehad in de bibliiotheek maar moet tot mijn schande bekennen dat ik het toch heb laten liggen. De vrij kleine lettertjes intimideerden me een beetje. Als ik een keer meer tijd heb ga ik het nog een keer proberen.

    BeantwoordenVerwijderen