Volgers

Volgers

zondag 9 oktober 2022

de teil-generatie

Gisterenmiddag was ik bij de vrouwencirkel. Het gesprek kwam op de energieprijzen en mogelijk bezuinigen. Er waren er een paar van de teil-generatie. Opgegroeid zonder douche,geiser of koelkast. Eenvoudig levend. Twee keer per dag een snoepje en een maria-kaakje bij de thee. Op zaterdagavond krant op tafel en gezellig pelpinda's eten. We haalden herinneringen op aan een manier van leven,die nu primitief lijkt......Mijn man en ik doken ook in onze jeugd,deze week. Met als conclusie,dat het een goede tijd was. Zeker voor de kinderen. Mocht het met energie of dure boodschappen,die kant op gaan,dan weet de teil-generatie zich wel aan te passen. Teruggrijpend op wat vroeger normaal was. Minder snoep,een "boterham met tevredenheid",één vertrek in huis verwarmd, het zal wel lukken. Alleen ben ik te stijf om in de teil te gaan. Een emmertje warm water als stortbad en haar wassen in de gootsteen,het kan als het zou moeten.
De teil werd in de zomer als zwembadje gebruikt.Water uit de regeput met één keteltje warm erbij. Na afloop de planten water geven

4 opmerkingen:

  1. Wat een enige foto. En ja, hoewel ik altijd een douche of bad heb gehad, herken ik alles en kan ik ook makkelijk terug als het moet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij gingen op zaterdag ook heerlijk in de tobbe, in de keuken voor de kachel, in de zomer werd de tobbe net als bij jou een zwembad buiten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ach wat een heerlijk blogje weer! Ik ben niet van de teilgeneratie van vroeger, maar ik haal verloren tijd in: mijn teil staat nu buiten onder de tuinslangdouche, waar ik nog steeds elke ochtend een frisse klets water over me heen laat vallen, en het opgevangen water wordt dan hergebruikt (om groenten te wassen, de hond van te laten drinken, op de kachel te koken voor afwaswater, of uiteindelijk: de planten in de tuin van (extra) water te voorzien. Er staat een blogje over op de planning :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mooi eigenlijk dat een eenvoudige manier leven van vroeger zo energiezuinig of met een modern woord gezegd heel duurzaam is!

    BeantwoordenVerwijderen