Volgers

Volgers

donderdag 20 oktober 2016

koffie

Het geurt hier heerlijk naar versgemalen koffie. Het vreemde is,eenmaal gezet smaakt het me niet meer. Dit voorjaar met die misselijkheid ben ik gestopt met koffiedrinken.
Wij malen altijd 250 gram koffiebonen tegelijk. Want en thee en koffie zetten is al bewerkelijk genoeg.
Het malen deed me denken aan vroeger. Mijn moeder had een handkoffiemolen en maalde met de molen tussen de knieen. Daarna werd hele sterke koffie gezet. Met een schepje Buisman.Die koffie dronk men aangelengd met een flinke sloot gekookte melk. Vaak was er een restje koude koffie over. Dat bewaarde men voor de volgende keer. Dat smaakte voor mij smerig.
Bij mijn oma stond de hele ochtend een ketel kookkoffie op de kachel. Zodat iedereen die langs kwam een kopje koffie met ook gekookte melk kreeg.
Zelf hebben we een tijd lang een goed espresso apparaat gehad. Met een pijpje voor heerlijke schuimmelk. Ik vroeg in die tijd Illy koffie voor verjaardag en Sinterklaas. Die smaakte me het lekkerst en was best duur.
Maar nu gaat het simpel. Water koken. Koffie in een filter boven op de kop. Thee in het zeefje. Zo kunnen er snel twee verschillende dranken gezet worden.




1 opmerking: