Volgers

Volgers

zondag 30 oktober 2016

lange zondag

Deze wisselzondag naar wintertijd vind ik altijd apart. Het blijft de hele dag voor mijn gevoel vroeg. Alleen vanavond zal ik  voor normale bedtijd wel slaperig zijn.
Het was stil op straat. En mistig. De koplamp van de fiets maakte een afgebakende straal. Zo ook de straatlantaarns.Ondanks haar lichtje zag ik Merle amper.Ik had gehoopt langs het water te kunnen fietsen. Maar het zicht was te slecht. Misschien volgend weekend.


Gisterenavond was het buurt-halloweenfeestje. Eerst hebben de kinderen een samenzijn en daarna gaan ze verkleed langs de huizen. De buren,bij wie aangebeld mag worden zetten een lichtje in de tuin.
Dat kleine grut geniet er van. Maar de verklede ouders ook.De spanning en plezier straalt van de gezichtjes. Ik gaf een stel meisje een complimentje over hun jurk. " Ik ben een vleermuis met echte vleugels"zei een jongetje en demonstreerde zijn pak. De allerkleinste zat nog bij haar verklede moeder in een draagdoek alles met grote ogen aan te kijken.
Ik heb altijd behalve snoep ook fruit in de bak. Meestal kiezen één of twee kinderen daarvoor en zijn verrast door die mogelijkheid.
Halloween zelf zegt me weinig.Dat kenden we vroeger niet. Maar vergeleken bij tegenwoordig waren er meer feesten waar je  met een lampion in het donker liep. Meestal was dat achter de muziek aan.En toen nog gevaarlijk met een kaarsje. Er ging wel eens een lampion in de brand.Maar het was een mooi gezicht,al die lichtjes.
Voorlopig kunnen de kinderen uit de buurt weer heel veel snoepen.En met het Sinterklaasfeest komt de volgende lading.

1 opmerking:

  1. Je ziet het inderdaad steeds vaker, die Halloween feestjes. Als kind hadden wij lampionoptocht in ons dorp, precies.. achter de muziek aan ;o) Onze kinderen zijn opgegroeid met de St. Maartensoptocht in de oude binnenstad, met uitgeholde pompoenen en waxinelichtjes. Dit spreekt mij toch eer aan dan het Halloween feest.

    BeantwoordenVerwijderen