Volgers

Volgers

zondag 2 oktober 2016

Water

Het eerste,dat ik hoorde bij het wakker worden was het zachte getik van de regen. Gisterenavond had ik het verbindingsstuk van de regenput al aangelegd. Die put heeft zulk helder water,dat ik het een tijd lang in de wasmachine gebruikte. Maar nu blijft het bij planten en wc doorspoelen.
Oorspronkelijk vulde de put vanzelf met het regenwater uit de goten. Maar in natte weken zat hij zo vol,dat de stenen van het plaatsje bijna vochtig waren. Toen heeft mijn man de constante toevoer onderbroken en een pijp gemaakt. Die sluit ik zelf aan,als het niveau van het putwater lager wordt. En er regen aankomt. Alleen moet ik de verbinding weer tijdig weghalen.


Het werd weer tijd voor meer water in de put. Een laag niveau maakt,dat ik veel kracht moet gebruiken ,om de emmertjes naar boven te halen. We hebben een echte zinken aker. Maar die is te zwaar voor me. Ik heb zelf iets gefabriceerd van een licht plastic emmertje.
Als vanavond de put weer vol zit, haal ik moeiteloos 60 liter naar boven. Er zijn al minder plantenbakken,die water nodig hebben. Dus gaat er meer naar het toilet. Ik merkte,dat ik wat gemakkelijker was geworden op het gebied van watergebruik de laatste maanden.

2 opmerkingen:

  1. Wat boffen jullie dat de put er nog staat! Bij onze villa heeft er ooit eentje bij de achterdeur gestaan, maar die is helaas (en dat vinden we écht heel erg jammer) voordat wij het huis kochten gedempt. We hebben zelfs wel eens gedacht om hem weer open te gaan graven, maar tja, dat is zo'n gigantische klus dat daar nog nooit van gekomen is..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gaaf die put. In ons huis in Terneuzen destijds hadden we er ook een, bijna precies het zelfde. Toen had ik alleen nog geen idee van dat water gebruiken voor was en toilet.

    BeantwoordenVerwijderen