Volgers

Volgers

donderdag 1 december 2016

door elkaar

De uitingen van de december feesten lopen door elkaar. Het viel me op, toen ik gisteren door het dorp fietste. Gebroederlijk  hing de kerstster naast de luidspreker, waaruit Sinterklaasliedjes klonken. Ik vind het jammer. Net alsof van elk feest iets afgeknabbeld wordt.
Ook verwatert de sfeer van Sinterklaas en het kerstfeest, doordat al zo vroeg allerlei artikelen in de winkel liggen. Ik snap, dat men de verkoop wil stimuleren. Maar kerstballen in augustus en een maand later pepernoten maakt voor mij slappe hap van die feesten. Door iedere avond vuurwerk af te steken vanaf september smeert men de jaarwisseling ook lang uit.
Zo zijn ook de seizoenen wat eten betreft door elkaar gaan lopen. De hele winter zijn aardbeien en sla te koop. Dan valt er minder te verheugen  op een product, dat bij een bepaalde tijd past. Gelukkig is dat nog wel zo met de echte wintergroenten. Pompoen, pastinaak en kolen. Pas  twee keer kon ik de echte zuurkool uit het vat kopen.
Zo kan ik me ook verheugen op de nieuwe oogst appels en peren. Dat smaakt  zoveel beter dan de bijna een jaar in koelhuizen bewaarde exemplaren. Maar door onze bewaartechnieken is er wel altijd voldoende fruit te koop. Straks maak ik een havermoutschoteltje met diepvries blauwe bessen.
Wat feesten betreft vieren we de laatste jaren geen Sinterklaas meer. Op een paar kleinigheden in de schoen na. Het werd te moeilijk om nog iets origineels te bedenken. We hebben genoeg. Volgende week ga ik kijken of er ergens een klein kerstboompje te koop is. Met de laatste hebben we vier jaar gedaan. Zo heeft elke feest zijn tijd.
 

 

2 opmerkingen:

  1. Van mij hoeven de feesten ook niet zo nodig. Met kleine kinderen moet ik zeggen dat het sinterklaas feest toch zijn charme heeft, dit vieren wij wel. Klein maar fijn.

    BeantwoordenVerwijderen