Volgers

Volgers

zaterdag 3 december 2016

meer doen?

Van twee kanten kwam de opmerking "je zou eens naar DWDD van woensdag en donderdag moeten kijken. Het gaat over de aarde en het milieu. "Ik schrok van het verhaal van de poolonderzoekster. Dat het ijs op de noordpool sneller smelt dan verwacht. En wat dat voor onvoorspelbare invloeden op het weer gaat hebben. Met niet alleen droogte, stormen en overstromingen, maar ook hongersnood. Misschien begint dat al binnen 20 jaar.
De oproep van Jan Terlouw ontroerde me. Zijn pleidooi voor zorg voor onze aarde en weer wederzijds vertrouwen. Eerlijk gezegd heb ik geen vertrouwen dat de regering een consistent  milieubeleid voert. Er spelen te veel andere factoren mee. Bovendien worden wettelijke regelingen en subsidies plotseling weer veranderd. Ik ben benieuwd, hoe de nieuwe salderingsregeling voor zonnepanelen gaat uitpakken.
Nee, de zorg voor aarde zal van onder op moeten komen. Van de groeiende groep mensen, die in hun eigen gedrag het belang van de aarde meeneemt. Door hun bestedingen volgt de industrie vanzelf. En zullen regeringen ook mee moeten gaan.
Ik keek naar ons eigen leven. Ik zou nog meer kunnen doen op het gebied van milieuvriendelijk gedrag. Maar dat kost me te veel moeite en comfort. Als ik dan blogs lees van jonge mensen besef ik, dat idealistisch kunnen zijn ook met eigen energie te maken heeft.
Voorlopig heb ik me voorgenomen weer wat meer putwater te gaan gebruiken. Misschien minder zuivel en kaas eten. En als het even kan de was buiten drogen en het laatste beetje  in de keuken . Verder doe ik mijn best.
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten