Volgers

Volgers

maandag 22 juni 2020

berichtgeving

Gisteren had ik graag mee willen doen met de acties rondom de 1,5m samenleving en mogelijke conora-wet. Maar naar het Malieveld ging niet en ook een bloemetje leggen bij het gemeentehuis was er nu niet bij. Dus volgde ik allerlei berichten op  facebook via virusvrij.
Daar was een zelfde geluid van verschillende mensen. Vredige samenkomst,soms goede gesprekken met politie en zelfs later de toestemming tot een korte demonstratie.
Maar na 15.00 veranderden de filmpjes. Mensen was gevraagd om het Malieveld te verlaten. Een enkeling werd gewaarschuwd door de politie "er komen mensen aan, die herrie gaan schoppen, u kunt beter weg gaan". Maar een kleine groep bleef toch in een cirkel zitten.
Daarna werd het voor een buitenstaander onduidelijk wat er gebeurde. Ook de plaats waar iets gebeurde, kleurde de verhalen. Een man van mijn leeftijd, die geslagen was, een waterkanon en opgepakte mensen, die toch waren blijven zitten.
Jammer,dat een bijeenkomst,die zo mooi begon en ook vredig verliep zo moest eindigen. Want dan krijg je helemaal verschillende verhalen in de media.

https://www.youtube.com/watch?v=B5WgR6pYmko

een filmpje zetten lukte me niet. Maar de toespraak van deze vrouw geeft me moed.


6 opmerkingen:

  1. Ik doe het gewoon liever kalm aan en heb geen enkele behoefte me op dit moment in allerlei corona discussies te mengen. Geduld is een schone zaak in mijn geval. In Duitsland is er alweer een uitbraak. Hopelijk kan het binnen de perken worden gehouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb een heel andere mening en heb geen begrip voor de protesten tegen de 1,5 m. Maar dat er relschoppers zich erin gingen mengen, is vreselijk. Dan wordt het nieuws daardoor in beslag genomen. Jammer, want ik wil echt wel begrijpen waarom mensen zo tegen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je meer wilt weten over de mening van mensen,die het besmettingsgevaar op een andere manier willen aanpakken kun je kijken op de site van café weltschmertz en de nieuwe wereld

      Verwijderen
    2. Daar heb ik net gekeken, want ik vond de mevrouw van de toespraak wat vaag. Ze brengt het een beetje alsof er helemaal geen virus rondwaart, alsof de regering het alleen doet om ons te pesten en onze vrijheid te ontnemen. Maar klinisch ethicus dr. Erwin Kompanje legt het helder uit. Ben het in grote lijnen met hem eens, over het leren accepteren van onze sterfelijkheid, het stellen van levenskwaliteit boven kwantiteit, etc. Maar ik denk wel dat we met de kennis van nu, en nu de curve weer (dankzij de maatregelen!) wat afvlakt, makkelijk kritiek kunnen geven. We hadden nog nooit iets van die grootte meegemaakt, we waren ons lam geschrokken van wat er in Italië gebeurde. De regels zijn er ook om de IC's niet te overbelasten. Het gaat er vooral om dat we het niet allemaal tegelijk krijgen. Als dat wel was gebeurd, dan hadden we nu even goed een horrorscenario gehad, en dan was dáár weer kritiek op geweest. Maar inderdaad, dat ophokken van ouderen was echt tever doorgeschoten.

      Verwijderen
  3. Zoals ik het begreep was er gewoon een rare en vervelende groep die de boel verpestte, en dat het op zich een goede demonstratie was.

    Overigens vind ik het opvallend dat er op het moment zoveel opstootjes en protesten zijn... Is het een reactie op de coronacrisis en quarantaine periode?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik denk wel dat het een katalysator is. Er komen veel misstanden bovendrijven. In de VS bijvoorbeeld, zitten nu zoveel mensen zonder baan, zonder verzekering, op elkaar gepakt in wijken waar je geen afstand kunt houden. Het grootste deel van die mensen is zwart, en ze worden ook nog gediscrimineerd door de politie.
      De zoveelste politiemoord op een zwarte arrestant zorgt dan voor de vlam in de pan.

      Het doet me een beetje denken aan de Vietnamoorlog. Er werd niet alleen geprotesteerd tegen de oorlog, álles moest anders, tot en met bevrijding van Afro-Amerikanen tot aan legalisering van drugs en de sexuele revolutie. We leven nu weer in zo'n soort tijd.

      Verwijderen