Volgers

Volgers

zondag 28 juni 2020

eenvoud

Bij de bieb zag ik de titel "filosofie van de eenvoud" Dat boek trok me aan. Ik zat instemmend knikkend te lezen. Wat een herkenning.
Ooit hoorde ik een econoom zeggen "de motor van de economie is hebzucht". Ik las, hoe de laatste eeuwen soberheid langzaam veranderde in "willen hebben". Als ik terugdenk aan mijn jeugd, dan spaarden mijn ouders voor een dure aanschaf. Daar was men blij mee en het werd jaren lang gebruikt. Ik weet niet beter of het meubilair stond er mijn hele leven. Ooit een keer nieuwe bekleding.
Psychologisch onderzoek heeft uitgewezen,dat tegenwoordig de kick van iets willen hebben, de blijdschap van het kopen(en mee pronken) maar van korte duur is. Dan begint de cyclus weer overnieuw. Bovendien veranderen zaken, die jaren geleden luxe waren langzaam in "normaal en nodig hebben".
Wij zijn ook eenvoudige zielen, die lang met hun, vaak tweedehands spulletjes doen. Ik heb nog servies,bestek en pannen van 50 jaar oud. De hele zomer keek ik in kringloopwinkels naar een andere  waxjas. De oude was echt op. Niets gevonden en dan koop ik nieuw.
Dat is het verschil tussen vrijwillige eenvoud en gewoon weinig geld hebben. Dat is heel anders,wordt ook in het boek beschreven. Ik ben in ieder geval blij, dat ik het gevoel van "genoeg" heb. En voldoende geld om te kopen, wat ik nodig heb.


10 jr geleden zag de keuken er hetzelfde uit. Alleen Merle was een pup.

8 opmerkingen:

  1. Zo zit ik ook in elkaar, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja bezit bindt. Op wat voor manier dan ook. Niets nieuws onder de zon he.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja, mijn keuken is ook hetzelfde als tien jaar geleden. Bestek ook. Ik heb verschillende serviezen, van mijn ouders, van mezelf, van de rommelmarkt. Ik vond laatst een foto van mezelf uit 2002. Toen ik hem vond had ik dezelfde trui aan als op die foto. Maar ik wil wel af en toe iets geheel nieuws qua kleding. En bijvoorbeeld de bank die we nu hebben dat is al de vierde in ruim veertig jaar. De eerste was een tweezitter, te klein met drie kinderen. De tweede was door diezelfde kinderen totaal versleten, slechte kwaliteit. De derde was nog best, nog steeds, hij staat bij onze oudste zoon. En de vierde dat was er zo eentje die ik heeel graag wilde.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat zit je daar gezellig :)
    Hier houden we ook van eenvoud, liefst gecombineerd met veel geluk.
    Ik heb een boekje No Impact Man daar staat ook zo mooi in omschreven hoe de hebzucht werkt...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat las ik ook. Wilde het nog eens lezen,maar de bieb heeft het niet meer.

      Verwijderen
  5. Het is interessant om te zien hoe juist mensen die vrijwillig weinig bezitten kunnen leven vanuit overvloed. Kijk naar Annemiek van Deurzen, van het blog Mijmeringen. Ze leeft van de wind, en heeft altijd iets over voor anderen. En vaak zie je juist stinkendrijke mensen leven vanuit schaarste; zij zijn continu bang dat alles hen wordt afgenomen (als tegenhanger zie ik dan altijd Trump voor me :-)) Die mensen zijn pas echt arm. Jij, en ik trouwens ook, horen bij de gekluksvogels die leven vanuit overvloed.

    BeantwoordenVerwijderen