Volgers

Volgers

donderdag 30 november 2023

kou

Dankbaar zit ik in de inmiddels opgewarmde woonkeuken. Als koukleum ben ik blij,dat we het in deze ruimte tot 18-20 gr kunnen stoken. De rest van het huis maakt me niet uit. Alleen in de slaapkamer heb ik nu een elektrische radiator aan,die de temperatuur op 10 gr houdt..........Gisteren was er een vriendin. Zij was ongerust over haar energierekening het komende jaar. Wat gaat de verhoging van de energiebelastig doen met het totaalbedrag? Wat vind ik het een rotsmoes van de regering,om de belasting op gas te verhogen,zodatde mensen er bewuster mee omgaan. Onder een deken in de kou zitten is het resultaat voor een groep mensen. Geen lekker verwarmende stoofpotten meer koken,want die staan zo lang op het gas. Ook de gezondheid is niet gebaat bij een koud huis. Schimmelvorming en meer belasting voor je lijf,zeker bij mensen die niet zo gezond zijn..... Ik las een mooie quote "de in-de-kou-zitters bidden om warme winters" Ik hoop het voor iedereen. Maar voorlopig hebben we even een kou-en sneeuw dip.

5 opmerkingen:

  1. In de kou zitten doe ik niet, dat lijkt me geen oplossing. Ik hou de temperatuur op 19 graden in de woonkamer, als ik daar ben. En ventileren is het antwoord op schimmel. Ik kreeg vorig jaar een nieuwe verwarmingsketel en die stookt een stuk zuiniger, met gevolg dat ik een flink bedrag terugkreeg van het energiebedrijf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is hier inderdaad knap koud! In de afgelopen nacht -4,8 graden vorst. Met de thermostaat op 15 graden sloeg de verwarming in de afgelopen nacht en gisteravond (ik was afwezig) regelmatig aan! Van mij mag het wel weer wat warmer worden, dat scheelt kubieke meters gas!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat je het in de woonkeuken aangenaam hebt! Onze slaap- en badkamer zijn nu (zonder extra verwarming) ook 10 graden, en dat vind ik op de grens. In de badkamer doe ik 's morgens als ik me was even zo'n infrarood straalkacheltje aan. 's Nachts zakt de temperatuur in de kamer van zo'n 20 ook terug naar 10, maar dat is de volgende ochtend snel weer 'opgekrikt' als we eenmaal een vuurtje in de kachel (en in het fornuis in de keuken) hebben branden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is inderdaad behoorlijk frisjes ineens. Ik verwarm overdag ook alleen de keuken. Op onze slaapkamer hebben we geen verwarming dus dat is een kwestie van snel in bed springen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O erg he. Ja ik schreef in nijn blogje: wat hebben we het goed. Maar dat is echt niet zo voor iedereen . Ik schrijf daar niet zo over maar vergeet dat echt niet. Ik weet wat het is. (WAS noor mij)

    BeantwoordenVerwijderen