Volgers

Volgers

vrijdag 7 september 2018

discriminatie

Vanochtend vroeg was het weer raak. Wel vijf keer rende er een kat weg. Van mijn kant klinkt dan een streng "nee,denk er aan". Want voor die jachthond is een kat een  saaie dorpsversie van een zwijn of hert.
Even baalde ik. Honden en katten zijn beiden huisdieren. Ik mag de mijne eigenlijk niet los laten lopen. Ook al is het doodstil op straat.Al die katten zwierven zonder halsband en riem rond. Ik heb altijd een poepzakje op zak en ruim het nodige op. Mijn buurvrouw moet koffie in haar tuin strooien vanwege het ongewenste toiletbezoek van katten uit de straat. Ook kost een hond hier 7,50 euro per maand. Al heb je zeven katten,dat is gratis.
Ik weet het wel, elk dier gedraagt zich naar zijn aard. Maar een enkele kat loopt aan een halsband. En een enkele eigenaar houdt het beestje binnen. De "hondenregels" passen niet bij katten. Maar misschien kunnen de plaatselijke verordeningen voor honden  veranderen. En zeker de boete naar omlaag. Als er vanochtend een BOA op straat was, had het me 45 euro gekost. Gelukkig slapen die nog zo vroeg.
En misschien gaat Merle nog naar Frankrijk. Daar zijn tenminste herten.






3 opmerkingen:

  1. Jij bent dol op Merle en niet zonder reden. Daardoor zie je door de bril van de hondeneigenaar.
    Ik ben dol op mijn katten en dat is echt anders. Katten die vakk buiten zijn een halsband om doen kan heel gevaarlijk zijn, als ze vast raken, kunnen ze verstikken of zich ophangen, zelfs met een elastische band. Een kat is een vrij dier en laat zich niet bevelen zoals een hond. Mijn katten laten zichzelf uit en ik heb speciaal wat goede toilethoekjes in de tuin, want de bak die willen ze niet.
    Juist het onafhankelijke karakter en het niet hoeven uitlaten van katten, maakt ze zulke goede huisdieren voor mij en vele anderen. Eenmaal is een kat van mij gegrepen door een hond, en moest met een gebroken rug afgemaakt worden. Dat is heel verdrietig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben meer een Katten mens en heb er een , maar wel in huis want ik wil niet dat anderen last van haar hebben .Daarbij zou ik geen rust hebben als ze op straat zou lopen .Mijn tuin is een kattenbak met dank aan alle katten uit de buurt die ''gezellig'' loslopen ,ze gaan ook rustig in mijn planten liggen en het sproeien geeft een vreselijke stank en dat zie ik ze dagelijks doen .In de nacht hoor ik ze op mijn afdak lopen en achter spoken en geloof daar ben ik zeker niet blij mee. Huisdieren hebben is erg leuk en gezellig maar mijn gedachte is wel zorg dat anderen daar geen overlast van hebben .Ik kijk dus door de bril van een kattenliefhebber

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik houd van katten en van honden en heb beide jarenlang “gehad”. Huisdieren moeten andere mensen niet tot overlast zijn. Dus honden aan de lijn op plaatsen waar dat verplicht is en hondenbezitters moeten de poep keurig opruimen. Katten gewoon op eigen terrein houden: wil je ze ook in je tuin laten spelen zorg er dan wel voor dat ze niet in de buurt/tuinen van de buren komen! Schaf een “kattiere”(net als een voliĆ©re maar dan voor katten) aan. Kost geld maar voorkomt een boel ergernissen en ook veel doodgereden katten op straat! Bovendien is het ook goed voor de vogels die in onze tuinen nestelen!

    BeantwoordenVerwijderen