Volgers

Volgers

zaterdag 28 november 2020

eigen geur

Iets verderop zijn twee jonge gezinnen,die elke dag hun houtkachel gebruiken. Meestal tegen de tijd,dat ik kook,wordt die kachel opgestookt. Hoe vaak ik niet naar het gasstel of fornuis liep,om te controleren of er iets aanbrandde? Nee,het was de (natte)houtgeur....... Deze week snoeide mijn man een flinke vlier in de tuin. Er kwamen naast veel takjes ook grote stukken hout af.Eén van die jonge buren kwam langs en wilde graag dat vlierhout hebben. Het brandt kort maar fel. ..... Dus als ik eerdaags weer eens de ramen dicht doe of denk,dat er iets misgaat met het eten,is het met een omweg onze eigen geur.

10 opmerkingen:

  1. Ik krijg het altijd zo benauwd van andermans houtkachels. Het is ook vreselijk ongezond, die rook. Steeds meer wordt daarover bekend. Bij mijn vorige huis stookte men twee huizen verderop hout, vreselijk was dat voor mij, de hele winter last.
    Dus, al is het nog zo romantisch, zo'n vuurtje, ik vind het niks.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik dacht dat het hout altijd droog moest zijn. Nat hout zorgt er toch voor dat het nog meer gaat roken of zit ik er nu naast?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat natte hout is ook de reden van de stank. De overburen stoken kurkdroog hardhout. Ruikt bijna niet.

      Verwijderen
    2. Nat hout. - Creosoot afzetting. Wat zo stinkt. Is soort teer. Groot gevaar voor schoorsteen brand

      Verwijderen
  3. Het ruikt hier ook veel naar haardvuurttjes, ik vind het een lekkere geur. Maar waarschijnlijk gebruiken ze hier allemaal wel droog hout.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vind het ook lekker ruiken; doet me altijd aan de houtvuurtjes in Afrika denken. Maar snap wel dat als er nat hout wordt gebruikt de rookontwikkeling enorm is en daardoor dus ook overlast. Niet iedereen snapt de basis van een vuurtje stoken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het geeft zo n heerlijk winters warm gevoel. Jammer of heel vervelend misschien wel dat veel mensen het er benauwd van krijgen.maar jij hebt de buren er blij mee kunnen maken en het scheelt verslepen en naar de kraak of zo brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben ook een kachel, Meestal stoken we alleen in het weekend, zo gezellig en comfortbael zo'n vuurtje, én met droog hout.

    BeantwoordenVerwijderen