Volgers

Volgers

zaterdag 16 oktober 2021

stinkend duur

De energieprijzen schieten omhoog. Vooral die van het gas. Gelukkig komt er enige compensatie,maar zeker met een koude winter zijn de meeste huishoudens meer geld kwijt. Door het vaker stoken van de houtkachel,vooral met allerlei resthout zijn de kosten wat te drukken. Ik las dat een verkoper van brandhout zijn produkten niet aangesleept krijgt.......Prettig voor de portemonnee van de stoker. Maar balen voor de mensen in de buurt. Die krijgen (nog) meer last van stank.Ik heb me al aangewend om elke middag rond vijf uur het slaapkamerraam te sluiten. Dan komen er mensen van hun werk en stoken de houtkachel op. Het raam blijft dicht,want in de nacht werd ik wel eens wakker van de rook van een langzaam uitgaande houtkachel.Ik ben benieuwd hoe het deze winter wordt. Onze besparing bestaat uit een kleine elektrische radiator op de bovenverdieping. Betaald door de zonnepanelen en niemand ruikt er iets van.

11 opmerkingen:

  1. Ik heb tot nu toe geen verwarming aan gehad en ook nog niet de houtkachel gestookt. Hoewel die van ons aan alle eisen voldoet. De schoorsteenveger staat altijd versteld over hoe schoon onze schoorsteen is. Toen wij die haard lieten aanleggen, was er nog geen sprake van mensen die er last van hadden, in ieder geval werd er niet over gesproken. Ik baal ervan, zou hem het liefst iedere avond stoken, maar ja dat is aso hè tegenwoordig. Dus we doen het nog slechts een enkele keer. Heel erg jammer. Vooral als ik bedenk hoeveel last ik zelf van anderen heb. Ik kan niet slapen met het raam dicht, maar ik lig bijna dagelijks in de volle rook van mijn buurman die in de tuin rookt. Om over de barbecues van verschillende mensen maar niet te spreken. En de lawaaioverlast die wij hebben zowel van buren als van de trein die vlak langs rijdt en de vele vliegtuigen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik voel me een gezegend mens. Ik moet echt nadenken om iets naar boven te krijgen waar ik last van zou kunnen hebben.
    Misschien soms last van mezelf h omdat ik af en toe opmerk dat ik mezelf niet neem zoals ik ben. Maar dat is steeds minder vaak gelukkig. Als ik het opmerk is het al bijna weer verdwenen. 😆

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Natuurlijk is het vervelend als je ergens last van hebt zoals de rook van houtkachels of lawaai van treinen en vliegtuigen. Alleen zijn we ons vaak wel bewust van geluids- of stankoverlast die anderen veroorzaken, maar niet dat we zelf ook overlast veroorzaken. Want we gaan allemaal wel eens met de trein of op vliegvakantie, iedereen bbquéd wel eens of gaat naar een bbq van familie, vrienden. Iedereen rijd auto, motor of brommer, iedereen klust wel eens in huis etc. Dus als we geluids en of stankoverlast willen uitbannen zullen we met zijn allen anders moeten gaan leven en dat zie ik niet gebeuren ,want de meesten van ons willen onze luxe of noodzakelijke dingen niet kwijt zelfs niet als die voor anderen overlast opleveren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goeie tip, een elektrische radiator. We hebben ook zonnepanelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik krijg het benauwd van houtkachelrook, en dat is toch overlast van een andere orde. Dus zodra ik dat ruik gaan de ramen potdicht. In mijn vorige huis had ik buren een paar huizen verderop die niets anders dan (afval)hout stookten en ik zat precies in de windrichting.
    Hier in de flat heb ik vrijwel geen last. Hooguit van de zware shag van de buurman af en toe, en barbecues. Maar dat is even ramen dicht en het is snel weer over.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. echt een verschrikking die houtkachels,nu het gas zo duur is gaan meer mensen meer stoken ,niet echt goed voor het millieu.er zou meer verplichte keuringen voor deze kachels moeten komen en belasting heffen want de vervuiler betaald.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat is inderdaad niet fijn dat de rook van je omgeving je slaapkamer binnenkomt....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij stoken 1x per week onze houtkachel, en dat doen we voor de gezelligheid, maar ik ga er steeds meer schaamte bij krijgen, ik had al vliegschaamte, nu ook kachelschaamte....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super vervelend als je zo'n hinder hebt van anderen, of het nu rook van de kachel, een sigaret, een barbecue of iets anders is. Ik kan het me goed voorstellen dat hout stoken in de stad van een heel andere orde is dan hier op het platteland. Dat mensen in de stad wellicht ook wat makkelijker allerlei zut in de kachel mikken - dat wordt hier apart (buiten, in de tuin, 2x per jaar) verbrand... Wijzelf stoken heel schoon. Ook hier een schoorsteenveger die verbaasd is over hoe weinig troep er bij ons achterblijft. Maar het is geen excuus natuurlijk. De houtkachels zullen hier op termijn (gedwongen! ik las net je andere blog) moeten verdwijnen, maar ik ben benieuwd of en hoe er een verschillende aanpak komt voor de grote steden in het Oosten en het lege platteland in het westen...

    BeantwoordenVerwijderen