Volgers

Volgers

zondag 3 oktober 2021

brutaaltjes

r hingen tussen wat kleine takjes nog drie mooie trossen druiven aan de ranken. Bedoeld voor het weekend. Maar gisteren hoorde ik ineens een kabaal en gefladder in de tuin. Een zwerm spreeuwen had de druiven ontdekt. In korte tijd was bijna alles kaal. Een paar uur later kwamen ze de laatste restjes nog opeten.Een deel van de druiven was door het gedrang op de grond gevallen. Dus ik moest ook vegen. Wat zijn dat een felle brutale vogels........Tijdens de lunch hoorde ik geluiden in het woonkamertje. Het kwam uit de schoorsteenpijp. Er zat een vogel in. Ik besloot te wachten met het loshalen van de pijp,tot mijn man terug was van zijn fietsronde. Want je hebt meer dan twee handen nodig om ook nog een zak om de pijp te kunnen houden. De kachel stond alleen op de waakvlam. Ineens zag ik een flits. De vogel,ook een spreeuw was via de kachel door het luchtgat gekomen. Het beestje was zo paniekerig,dat vangen niet mogelijk bleek. Ik zette de gang-en buitendeur open. Maar hij vloog alleen maar tegen de ramen en zag de deuropening niet.......De keukendeur ging dicht en ik at eerst mijn lunch. Daarna was de spreeuw zo uitgeput,dat ik hem kon vangen en buiten loslaten.Ik hoop,dat de zwerm snel verder vliegt. Want waarschijnlijk hebben ook de spreeuwen de rucola kaalgevreten.

8 opmerkingen:

  1. Nou zeg, als een zwerm sprinkhanen alles kaal. Jammer. Maar een vogel in huis is heen heel gedoe, dat gefladder. Gelukkig kreeg je hem weer naar buiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo’n vogel in je keuken. Spannend. Ook moedig om het over te laten aan de tijd.
    Voor het eerst in vier jaar heb ik dit jaar mijn bessen kunnen plukken door een groot stuk gaas, gekocht bij Ali express en dicht gestikt aan twee kanten. Eerst over de bessen en later over de druiven.
    Aan een druif kunnen 30 tot 35 druiventrossen qua plantbelasting, mits goed gediefd en in de winter gesnoeid. Zwavel ook prima.

    In mijn achtertuin heb ik twee druiven, die druiven zijn voor de vogels. Leuk om te zien hoe ze eten van de druiven.

    Succes met alles. Geniet er van.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben dat laatst met een vleermuis gehad, weet niet wie er harder schrok, hij of wij... We deden het licht uit, en alle ramen en deuren open, en toen vloog-ie gelukkig zelf naar buiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed gedaan, die vogel uit je huis krijgen. Is inderdaad door het gefladder een hele operatie. Rustig blijven is de beste optie. Ooit een keertje een hele zwerm op mijn boom met besjes gehad. Ook in korte tijd leeggegeten. Mooi om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh dat vind ik altijd zo eng, een vogel in huis. Ik ben dan vaak net zo bang als de vogel....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O wat jammer. Ja fel zijn ze. En zo n beestje vangen is ook wel een dingetje. Dat was me het dagje wel voor jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat met jouw druiven gebeurde, gebeurt hier elk jaar met de kersen, door merels. Daar blijft maar weinig voor ons van over. Nou ja, we hebben genoeg andere eetbare dingen uit de tuin, dan mogen de vogels ook wat hebben hoor... Knap hoe je zo rustig bleef met die spreeuw in huis, want uiteindelijk is dat wel het beste. En fijn dat de kachel niet echt aan was...

    BeantwoordenVerwijderen