Volgers

Volgers

dinsdag 22 februari 2022

de dikke deken

Al eerder had ik iets over verzwaringsdekens gelezen. Vanochtend hoorde ik er een reclame over.Sommige mensen kunnen met een verwaringsdeken beter slapen. Er zijn allerlei verklaringen voor,tot hormonaal toe. Als het je helpt,is het beter dan slaaptabletten.......Ik moest meteen denken aan "de dikke deken"uit mijn jeugd. En dikke,zware deken,doorgestikt. Ik weet niet meer waarmee gevuld.Als de temperatuur in de niet verwarmde slaapkamer onder een bepaald niveau kwam,werd de dikke deken uit de kast gehaald en op de twee wollen dekens gelegd.......Best een heel gewicht,alles bij elkaar. Het was warm,maar echt prettig vond ik die zwaarte niet. Nee,dan was de latere tijd met dekbedden voor mij prettiger slapen. We hebben een paar soorten gehad.Wollen dekbedden. Dons en dan de vier seizoenen versie. Een ramp om in de dekbedhoes te doen.Uiteindelijk vond ik een ouderwets dik donzen dekbed. Heerlijk! Licht,het valt echt om me heen. En met de minimumtemperatuur van zo'n 9 gr in de slaapkamer is het warm genoeg.Af en toe doorslaapproblemen heeft niets met het gewicht van dekbed of deken te maken.

8 opmerkingen:

  1. Zoiets kan ook veranderen. Ik was altijd van zwaar, maar nu kan het me niet licht genoeg zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een gewatteerde deken gevuld met kapok. Ook herinneringen aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, ik hoorde er ook over. Maar het lijkt me ook warm. Ik slaap onder een dekbed dat gevuld is met katoen. Licht maar warm genoeg ook in de winter.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, het schijnt met name ook te helpen bij mensen met dementie met een nachtelijke onrust. Maar of dit nu als prettig of als belemmerend wordt ervaren, dat is niet helemaal duidelijk. Ik vind het in ieder geval niks om onder iets zwaars te liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat grappig wij noemden onze doorgestikte deken ook "de dikke deken"
    Het ding ging zelfs mee op vakantie voor de koude nachten in de bergen. We hadden een groene met schelpmotief en een goudkleurige.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik houd wel van een beetje gewicht op me om te slapen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk dons. Maar alweer lang geleden zag ik een filmpje van ganzen die vreselijk lijden omdat het dons van hun hals werd geplukt. Als ik edn nieuwe deken nodig hgeb, wznt deze wordt dunner, wil im daarom geen dons meer.

    BeantwoordenVerwijderen