Volgers

Volgers

zondag 8 december 2019

gezien

Op weg naar het kanaal is er een gevaarlijke voorrangskruising. Auto's moeten stoppen voor de fietsers. Als de automobilist oplet. Regelmatig gebeuren er bijna ongelukken. Piepende remmen, een fietser, die een zwaai maakt. Helaas soms ook met een ambulance op dat punt.
Mijn man kwam een paar dagen geleden terug van een fietstochtje met de hond met de mededeling :"Je mag blij zijn, dat ik hier nog sta". Voor hem de zoveelste bijna-aanrijding. Met de hond aan de riem naast de fiets ben je ook minder wendbaar. Merle is wel eens tegen de kont gereden door een niet stoppende auto.
Zelf merkte ik ,dat als het weer tijd was voor mijn rode muts, ik beter gezien werd. Helaas dat kleurtje is versleten. Nog beter opletten voortaan.
Gisteren gebeurde er het toppunt van "niet zien". Een man en vrouw fietsen naast elkaar. De automobilist stopt niet. Gelukkig kon de man hard remmen en afstappen. Hij reed aan de auto-kant.Zijn vrouw versnelde. Ik zei nog "U had een goede reactie". Helemaal verbouwereerd mompelde de man "En we reden nog wel met z'n tweeën". Nu ben ik helemaal gemotiveerd om goed uit te kijken en te luisteren of de auto vaart mindert.

6 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. 's avonds zeker. Fiets verlicht en de hond ook. Maar die bijna-ongelukken zijn overdag helaas.

      Verwijderen
  2. Bij donker weer of schemering een reflecterend vestje over je jas aantrekken. Dat deed ik altijd als ik met de honden ging wandelen, ik woonde aan een polderweg zonder voetpad, en de auto's reden veel harder dan de toegestane 60 km/uur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou zo reflecterende gevarenhesje gaan gebruiken en ook een reflectieriempje bij de hond, zodat je hopelijk nog beter opvallen. Wat ook zou kunnen helpen is een stukje in de krant plaatsen, wanneer de gemeente hier eens wat aan dit kruispunt gaat doen onder de mom ‘van moet hier eerst een dodelijk ongeluk plaats vinden?’. Als er meerdere mensen daar melding maken van bijna aangereden zijn, mss gaat het lukken.
    In mijn gemeente hebben ze na de zoveelste (bijna dagelijkse) ongelukken en klachten van de omwonenden (bij de gemeente, maar ook in de krant) bij een kruispunt een rotonde gemaakt. Dat scheelt enorm.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is echt heel akelig en daar moet toch echt iets aan gedaan worden !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Blijkt dat veel automobilisten de regels niet echt kennen (vooruit fietsers ook) vooral dat verkeer van rechts voorrang heeft op gelijkwaardige kruising. Aangezien een auto stukken meer impact geeft, wacht ik bij twijfel liever. Maar voelt nooit veilig. Dus snap je helemaal.

    BeantwoordenVerwijderen