Volgers

Volgers

dinsdag 3 december 2019

onze veiligheid

Rond zes uur werd ik wakker van het geluid van een vrachtwagen. Het was nog te vroeg voor de vuilcontainer. Eenmaal met Merle op pad begreep ik het. Ik kwam een strooiwagen tegen. Ik had al met mijn voet gevoeld of het glad was, maar dat strooien waarschuwde me voorzichtig te fietsen.
Voor zo'n baan moet je echt gemotiveerd zijn. Vaak in de nacht de weg op onder soms barre omstandigheden. Je leest gelukkig zelden, dat een strooiwagen door gladheid van de weg is gegleden
Voor de fietspaden zijn die leuke kleine strooikarretjes. Die kwam ik ook al eens tegen. Ik vroeg me af of de cabine verwarmd was.
Dicht achter een strooiwagen fietsen met de hond betekent thuis even haar poten schoonmaken. Want die zoutkorrels tussen de kussentjes kan ellende veroorzaken. Maar ik ben blij, als ik zo'n wagen tegenkom. Dat is een signaal dat de grotere straten snel goed begaanbaar zijn. En de vele kleine straatjes hier misschien glad zijn. Die meed ik ook vanochtend.
Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar er zit een hele organisatie achter het begaanbaar houden van de wegen. En die mensen,die al zo vroeg de kou in gaan zorgen voor onze veiligheid.

3 opmerkingen:

  1. Ja, prachtig is dat eigenlijk vind je ook niet? Dat vind ik toch 1 van de voordelen dat Nederland zo enorm georganiseerd is. Tuurlijk zijn er nadelen, maar zo'n strooiwagen is 1 van de mooie dingen ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Werd het weekend laat in de avond bijna omver gereden door een strooiwagen die echt enorm hard de bocht door scheurde. Maar vergaf het 'm, want strooiwagen, dus goed werk aan het doen.

    BeantwoordenVerwijderen