Volgers

Volgers

donderdag 26 december 2019

kerstgevoel



"Heb jij een bepaald kerstgevoel? "vroeg mijn man. De reclames over eten,cadeautjes,mooie kleding en al dan niet gezellig samenzijn zijn voor mij een anti-kerstgebeuren, dat de oorspronkelijke betekenis van Kerstmis lijkt onder te sneeuwen.
Het stuk christelijke opvoeding ervaar ik  als waardevol. Deze dagen heb ik niet meer het gevoel als in mijn kindertijd. Maar regelmatig zing ik kerstliedjes onder het koken of de afwas.
Voor mij heeft Kerst te maken met licht. Niet alleen het licht, dat in de natuur terug komt. Maar het licht in elk mens. Fietsend door het donkere dorp met de vele lichtjes van de kerstboom en in sommige tuinen, denk ik aan de kern van ieder mens. Die is licht, of het nu beseft en gezien wordt of niet. Dat is voor mij Kerstmis

6 opmerkingen:

  1. Mooie kerstgedachte, Izerina. We gaan ook weer op weg naar het licht, dat is wat ik zo mooi vind. De golfbeweging van de seizoenen, ook in een mens.
    Fijne dagen gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, het licht om en in ons, maar niet alleen met kerst, het is er altijd al vieren de meeste mensen dat niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook voor mij. Dankbaar voor mijn fijn gezin, mijn zus, de vriendschap. Al kan ik wel wegzwijmelen bij kerstfilms en de muziekprogramma's tijdens deze dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helemaal mee eens! Dat is waar het echt om gaat bij Kerst. Niet om alle bombarie.

    BeantwoordenVerwijderen