Volgers

Volgers

vrijdag 10 mei 2019

gewoonten



Vanochtend ging het allemaal iets anders Merle liep een beetje mank, dus ik deed voorzichtig. Het viel me op hoeveel gewoonten de hond en ik hebben ontwikkeld de laatste bijna 10 jaar.
Elke ochtend kom ik beneden en vind een enthousiast kwispelende hond, die de kop steeds tegen me aandrukt. Daarna gaat ze , soms zacht piepend, liggen wachten tot ik joggingbroek en jas aanheb.
Eenmaal op straat weet ze feilloos de richting. Nu het weer licht is fiets ik langs het water met haar. Waar ze vroeger met een flinke vaart heen en weer rende, is het de laatste tijd kalm naast de fiets sukkelen. Vanochtend lag het tempo nog lager en gingen we snel weer terug.
Eenmaal thuis krijgt Merle eten en gaat voor me op de grond liggen. Dan krijgt ze het laatste deeltje ontbijt van mij. Daarna kruipt ze in "haar stoel" en zitten mens en hond heerlijk bij de warme kachel.
Ook de rest van de dag verloopt meestal volgens bepaald ritueel. Helaas hebben we de laatste fietsronde in de avond met mijn man afgeschaft. Dat werd te veel voor Merle, ze wilde ook niet meer mee. Nu loop ik een klein "poeprondje" vlak bij huis en dat is voldoende. Het is rekening houden met de ouderdom en het gedrag aanpassen.

4 opmerkingen:

  1. Je kent elkaar lichaamstaal zo goed. In de keuken drentelt ze vaak om me heen en schat vrijwel perfect in wat ik ga doen en welke draai ik ga maken.
    Vanmorgen is ze wat traag, maar wel goed gegeten en gepoept, dus zorgen maken we ons er niet om. We hebben allemaal wel eens een off-dag en Hera is ook 9 of 10. Helaas hebben we dus de langste tijd met haar wel gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo leuk om te lezen hoe je samen leuke gewoontes opbouwt in de jaren .En ja de leeftijd gaat toch een rol spelen ,maar wat ligt ze er tevreden bij in haar stoel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi dat op elkaar ingespeeld zijn. Dat heb ik ook met de katten.

    BeantwoordenVerwijderen