Volgers

Volgers

donderdag 31 oktober 2019

Paddeltje



Toen we in den Briel waren, zat ik nog even, net als vroeger op de "Been-bank". Zo noemden we de gedenk-bank en stonden eigenlijk niet stil bij de persoon Johan Been. We speelden alleen daar,in de zomer wel elke avond.
Dat deed ik nu wel. Mijn vriendin had gegoogeld en informatie gevonden. Ook over zijn kinderboeken. Het enige boek, dat nog te leen/koop is, heeft als titel Paddeltje. Ik dacht niet, dat ik het vroeger gelezen had.. En besloot het te lenen.
Gisteren kwam het boek. Het was een leuke terugkeer naar mijn jeugd. Een beetje in de trant van de boeken van WG v.d. Hulst. Hoewel die een heel eigen typische stijl van schrijven had. Ik denk, dat ik het boek graag had gelezen als kind.
Zo ben ik ook nog op zoek naar een jeugdboek over de inname van den Briel door de watergeuzen. Ik vond het heel mooi vroeger. De titel weet ik niet meer. Misschien was het ook wel geschreven door Johan Been.

6 opmerkingen:

  1. Op de site van Joh Been staat het een en ander van de inname Brielle het was een soort van stripverhaal en is online op de site te lezen,er waren ook door Joh Been geschreven jeugdbladen zag ik ,Paddeltje weet ik niet of ik zelf heb daarvoor moet ik even zoeken in de kasten,wel van Joh Been het jeugdboek Kwikkie van Hellevoetsluis,ik woon in Vierpolders wat onder Brielle valt maar kom oorspronkelijk uit Hellevoetsluis (ruim 47 jaar geleden al)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Wil,ik ga nog verder zoeken op die site van Johan Been

      Verwijderen
  2. Het plaatje herken ik meteen, maar Paddeltje heb ik nooit gelezen. Wel raar eigenlijk, het is toch echt een klassieker.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, Paddeltje! Die herinner ik me wel zeg. Dat is echt een oud boek!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Paddeltje! Ik had het boek vroeger. Geen idee waar dat is gebleven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het komt me heel bekend voor. Misschien dat mijn vader dat boek had.

    BeantwoordenVerwijderen