Volgers

Volgers

maandag 20 juli 2020

doorgeven



Al eerder zag ik er eentje liggen op een muurtje. Een beschilderde zwerfsteen. Daar had ik iets over gelezen. Ik heb de vondst gisteren meegenomen. Hij blijft een paar dagen liggen hier en daarna geef ik hem weer door. Misschien in de tuin van een gezin met kleine kinderen.
Een mooi principe, dat weggeven, doorgeven of ruilen. Een dichtbij versie van marktplaats of weggeef facebook-groepen. Hier hangt aan het hek van de kerk een weggeefkastje. Een enkele keer doe ik daar levensmiddelen in. Vorige week nog een pak vijgen en een blik bonen. Die krijg ik zelf niet op tijd opgegeten.
Ook is er een mini-bieb. Daar zal ik wat meer gebruik van maken. Er zijn ook nog de mensen met grote moestuinen. Die leggen dan hun courgettes, tomaten en andere groenten in een doos voor het huis. Soms vraagt men iets te betalen,een ander geeft het gewoon weg. Ik fiets regelmatig langs zulke adresjes.
Helemaal dicht bij huis is het weggeven aan buren. Altijd als iemand overvloed heeft wordt het gedeeld. Er bestaan ook buurt-apps voor weggeven. Daar heb ik bij ons nog niet van gehoord.
Dit soort initiatieven laat een andere kant van de mens zien. Die zou je vergeten bij alle negatieve nieuwsberichten

9 opmerkingen:

  1. Wat leuk, zo'n doorgeefsteen!

    Ja, het is allemaal behoorlijk heftig op het moment, maar nieuws is sowieso bijna altijd negatief en geeft daardoor ook een vertekend beeld. Zoals Rutger Bregman zei: Je hoort nooit een reporter zeggen 'Ik sta hier in Lutjebroek, en ook deze week is alles weer goed gegaan'. (Uit: 'De meeste mensen deugen')

    Ook hier in Rotterdam zie je veel goeds gebeuren. Veel weggeefkastjes, minibiebjes, burenhulp, gezamenlijk moestuinieren. Van de week was ik bij 'Isaak en de Schittering', waar je voor een paar euro een tas vol boodschappen hebt, en het brood altijd gratis is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier minder en zeker niet in mijn straat. Jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb 'mijn' gevonden steen inmiddels doorgegevej, of nou ja... neergelegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier was een tijd geleden een weggeefkast in de buurt, daar heb ik wel eens dingen ingelegd. Veel kinderkleding lag er. Maar voor oogst uit eigen tuin is het ook een goed idee.
    De zwerfstenen vind ik fantastisch, wat een cadeautje om te vinden. En weer door te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk idee.Ik heb in een andere wijk weleens een kast met boeken zien staan .Ook langs het fietspad naar Ikea stond zomers regelmatig een grote tafel met bakken pruimen die je gratis mee mocht nemen .Ook bij een boerderij grote pompoenen heel goedkoop .Zelf geef ik alles wat mooi en goed is aan de weggeef winkel of kringloop

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat zijn berichten waar je vrolijk van wordt.

    Het Goed-Nieuws-journaal dat lijkt me uitstekend als tegenhanger voor alle negatieve zaken die teveel worden getoond.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Helemaal mee eens. De mens heeft gelukkig ook veel goede en lieve kanten. Het is goed om die ook eens te belichten.

    BeantwoordenVerwijderen