Volgers

Volgers

vrijdag 17 juli 2020

oude vriendschap



Vijf en veertig jaar geleden kwamen we in een stukje nieuwe straat te wonen in kleine 2 kamerwoningen. Iedereen was daar nieuw, dus de mensen spraken veel met elkaar. B. de vriend uit het verpleegtehuis woonde toen tegenover ons. Een eindje verder waren grote woningen met gezinnen.
Een ventje van ong 3 jaar kwam regelmatig bij mijn man kijken, als die aan de auto of motor bezig was. Hij kreeg een stukje hout en schuurpapier om ook te klussen. Als ik thuis was, kwam hij binnen iets drinken en eten. Nadat we daarvoor toestemming hadden gevraagd aan zijn moeder.
Na twee jaar nam hij zijn zusje mee. Dat werd ook tekenen, spelletjes doen en voorlezen. Zo ontstond een vriendschap, die de jaren doorstond.
Pas later leerde ik de moeder van de kinderen beter kennen en raakten wij ook bevriend.
Straks komt het meisje van toen koffie drinken. In haar puberteit kwam ze regelmatig een week logeren voor haar schoolonderzoeken en repetitieweken. Doordat ik altijd gedisciplineerd aan mijn schoolwerk bezig was, ging zij ook echt studeren.
De ene periode was er meer tijd voor contact dan de andere. Maar we hebben  altijd met elkaar meegeleefd.

9 opmerkingen: