Volgers

Volgers

woensdag 17 maart 2021

schaamte

Er bestaat vliegschaamte,vleesschaamte of dieselschaamte. Maar na het zien van een paar afleveringen van de documentaire "de vuilnisman"voelde ik afvalschaamte. Wat produceren wij verwende mensen een enorme hoeveelheid afval met onze consumptie. En zoveel artikelen vaak onnodig verpakt.........Nu we weer een apart GFT bakje in de keuken hebben staan, valt de hoeveelheid restvuil wel mee. Maar ik schrik soms van alle,netjes apart ingeleverde plastic.Als ik blogs lees van mensen met een minimum aan afval,heb ik daar bewondering voor. Mij lukt het niet om apart naar een boer of de markt te gaan met eigen bakjes,potjes of bijenwasdoek........Wat ik wel merk bij mijn wekelijkse kist van de bioboer,is hun steeds milieuvriendelijker verpakken. Citroenen,selderij of schone knollen liggen los in de bak. Verder alles in papier. De sla in een zakje gemaakt van maiszetmeel........ Maar vanmiddag komt er een doos,besteld via internet. Sommige winkels verpakken inderdaad in papier. Maar anderen gebruiken alleen plastic noppenfolie. Natuurlijk lever ik dat allemaal apart in. Maar het komt wel terecht op de enorme afvalbergen,die ik zag in die docu. Ik heb het Teun v.d. keuken niet horen zeggen. Maar wat moet het bij zo'n afvalverwerker verschrikkelijk stinken.

6 opmerkingen:

  1. Ja, ik heb dat gevoel ook als ik weer een plastic bakje in de aparte plastic zak gooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is inderdaad bizar....hier worden spullen in dozen bezorgd en om die dozen zitten dan weer dozen! En de spullen die daarin zitten, die zitten dan weer in plastic! Helaas is het geen grapje, ik word er gek van...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, voor Corona was ik goed bezig. Maar nu... schaamte inderdaad

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met dat groene bakje valt ook hier de afval wel mee maar de plstic zak voor de plastics is schrikbarend groot. Vreselijk al die verpakkingen. En inderdaad ook ik doe daar niet alles aan voor om het te voorkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En al die thuisbezorgmaaltijden of maaltijdboxen? Die lijken ook veel meer rommel op te leveren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja ik word ook knetter van al dat plastic. Probeer het vaak te omzeilen, maar er is geen ontsnappen aan. Heb pas het boekje Leven zonder afval gekocht, daaruit pas ik al wat tips toe. Ik maak bv zelf wasmiddel en tandpasta, gebruik houten borstels en staalwolsponsjes. Koop groente en fruit ‘los’ bij Rechtstreex, of in een papieren zak (mijn stoffen zakjes vergeet ik vaak mee te nemen) bij de groenteboer. Maar die doet ook wel eens ineens een plastic zakje om de spinazie, en dan zie ik het te laat, of ik ga ergens een patatje halen en dan zit het weer in zi’n plastic bakje met een plastic vorkje... het is zo moeilijk om er altijd maar op te letten. Dan denk ik weer een tijdje ‘ what the hell’. Het gaat met golfbewegingen, monenteel let ik er weer beter op. Want het zit me toch niet lekker.

    BeantwoordenVerwijderen