Volgers

Volgers

vrijdag 27 augustus 2021

velden vol geel

Hier in de buurt zijn stukken (nog)braakliggende grond.Die zijn intussen omgetoverd in een wilde bloemen tuin. Echt velden vol geel. Sommige bloemen herken ik,anderen,daar weet ik de naam niet van. Hier en daar een polletje wit van wilde peen en kamille. Of een enkele paarse bloem........Ik kan er met bewondering naar kijken. Een kruidenvrouwtje zou enthousiast gaan plukken,want er komen ook niet veel honden.Een vriendin van me deed dat. Ze maakte tincturen en cremes. Van haar weet ik,dat het veel werk is.Hoe boeiend ook om te horen en zien,ik houd het bij het drogen van wat blad voor de thee.......Zo kreeg ik een uitnodiging om een "workshop"THC-olie maken bij te wonen. Een andere vriendin had alle spullen aangeschaft en kreeg nu les. Ik heb het proces een keer gezien,vond het boeiend,maar nee,niet zelf maken. Ik ben meer van het brood bakken,jam maken en fermenteren. ........De volgende keer met fietsen neem ik een schaar mee. Om een geel veldboeket te plukken.

5 opmerkingen:

  1. Echt geweldig, je ziet ze steeds meer, die wildebloemenweides!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat prachtig zeg, van die weides gevuld met bloemen. In het voorjaar hadden we hier veel gele velden, maar nu eigenlijk niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik fietste aan het begin van de zomer langs een weg in de stad (Rotterdam) alwaar twee Turkse dames druk aan het plukken waren. Ik ben gestopt en afgestapt om te vragen wat ze plukten. Ze hebben me heel enthousiast verteld wat ze allemaal plukten en hoe ze het thuis gingen bereiden. Zo leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vroeger werden alle bermen gemaaid en besproeid met onkruid verdelger en waren er bijna geen kruiden meer te bekennen. Ik ben blij dat die verdelgingsgekte over is en er overal spontaan van alles groeit.
    Hopelijk kunnen we het klimaat ook zo keren. Maar ja ...???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Elly, dat er niet meer zoveel gemaaid en besproeid wordt klopt, maar die vrolijke bloemen in de bermen en aan de kant van de weg zijn ingezaaid, dat groeit er niet spontaan. Ik heb dit eens gevraagd aan een medewerker plantsoenendienst gemeente S. en wat zaad gekregen toen ik daar ook om vroeg. Maar vrolijk is het én er komen insecten op af, dus ook goed voor de natuur!

      Verwijderen