Volgers

Volgers

zondag 19 december 2021

Genoeg

Soms voel ik me een"vreempie". Al voor het woord consuminderen bestond leefden wij eenvoudig. Ik ging wel eens een dagje naar Amsterdam. Als ik dan twee t-shirts en een potje honing kocht,voelde ik me al heel verwend.Ook thuis leven we simpel.Door de zeven magere jaren(een periode met weinig inkomen) heb ik helemaal geleerd tevreden te zijn. Ook al is de financiele situatie weer goed,ik heb niet veel nodig......Zo was ik laatst met een groepje vriendinnen.Die gingen hun huis opruimen en alle overbodig spul wegdoen."Let op,dat er aan de voorkant niet opnieuw vanalles binnenkomt"zei ik. Ja,dat was heel moeilijk.Op zo'n moment is mijn manier van leven/denken een uitzondering. ......Maar dan komt het tijdschrift "Genoeg". Ik zit al lezend te genieten van verhalen,die ik helemaal begrijp.

10 opmerkingen:

  1. Weer een mooi bericht zonder overbodige poespas, dank je!
    Zelf stap ik even uit alle systemen...noem het maar een kerstvakantie! En natuurlijk kom ik terug... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat vind ik wel mooi. Tevreden zijn. Hoewel ik flink heb opgeruimd en geen overbodige spullen meer aanschaf, al lang niet meer, is er toch nog te veel van alles. Maar ik weet zeker dat ik in mindere tijden zo terug zou kunnen. Sober opgevoed en dat gaat er nooit meer helemaal uit

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ken die zeven magere jaren ook. En je kunt met heel weinig heel tevreden zijn, heb ik ervaren. Dat gaat er nooit meer uit. Bij alles wat kooplust opwekt denk ik: word ik er gelukkiger van. En vaak is het antwoord nee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. genoeg is een heerlijk blad,zo jammer dat het niet gewoon in de boekwinkel te koop is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. o, ja, Genoeg, dat is een mooi blad; ik ben er ook jaren op geabonneerd geweest. En daarvóór op de Vrekkenkrant. Op een gegeven moment vond ik het 'genoeg' en nu ben ik geabonneerd op Vruchtbare Aarde. Ik kan me nog altijd het eerste boek herinneren dat ik ooit voor mezelf kocht, toen ik een jaar of zeventien, achttien was. Het was een boek met spreuken uit het Taoïsme (ik heb het nóg) en de spreuk die me altijd is bijgebleven is: 'Wie weet dat genoeg genoeg is, zal altijd genoeg hebben'. Zo waar!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Elke 5 jaar, 2020 was de laatste keer, heb ik een bespaarjaar. In dat jaar koop ik geen kleding, schoenen en accessoires. Ik geef mezelf wel een 2 'wild cards' voor uitgaves die ik niet kon voorzien en wel nodig had, maar ik koop dan ook echt niets als het niet hoeft. En ik stel mezelf het doel om alle kleding die ik heb minstens een keer te dragen. Aan het eind van het jaar ga ik opruimen en spullen naar de kringloop brengen. En in de tussenliggende jaren koop ik heel bewust.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik lees Genoeg ook altijd graag. Deze ken ik nog niet. Hopelijk komt hij snel in de bieb!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Genoeg is een fijn blad - er zijn meer malloten als ik (nou ja, op internet ook wel, maar op papier is toch weer anders...)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jaja karige tijden kende ik ook maar al te goed. Ik vond het wel moeilijk hoor. Ik vind zelf dat ik in vele opzichten de laatste 30 jaar erg veranderd ben. En daar ben ik heel blij mee. Dat maakt het leven zoveel beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ken het blad niet, zal er ook eens naar kijken.

    BeantwoordenVerwijderen