Volgers

Volgers

maandag 27 december 2021

Maria's

De afleveringen van "de vrouwen van Jezus"had ik opgenomen. Kerstavond keek ik naar het deel over Maria Magdalena. Boeiende les in godsdienst en geschiedenis. Het kwam me bekend voor door o.a. het boek van Dan Brown.Toen herinnerde ik me,dat ik ook nog een oud boek van Mariannen Fredriksson over haar visie op Maria Magdalena in de kast had staan.Geinspireerd door het gevonden evangelie van deze discipel.Dat werd mijn leesvoer voor de kerstdagen,passend bij de docu.......Ook de aflevering over Maria de moeder van Jezus kwam aan de beurt. Weer zoveel history,waar ik niets van kende. Dat in Polen de Maria-verering zoveel mensen tot steun was/is,wist ik niet.Ik heb meteen een Poolse vriendin geappt en inderdaad zij bevestigde het één en ander uit de tv-uitzending.Het waren passende films voor de kerstdagen,ik genoot er van.

6 opmerkingen:

  1. Mijn opnames zijn helaas mislukt, want ik had de serie graag willen zien. We kijken nu heel anders tegen Maria Magdalena aan dan de kerk jarenlang deed. Intrigerend. Ook interessant wat je schrijft over Maria in Polen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Drie dagen feest in Spanje voor de onbevlekte ontvangenis van Maria wordt grootser gevierd dan Kerst. Driekoningen duurt twee dagen en Kerst gewoon één dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja zo werkt dat, je ziet iets, gaat verder kijken, pakt er een ander boek bij. Heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat boek is prachtig. Vooral die passage over vergeven. Dat je bij jezelf moet beginnen. 'Om dichter bij God te komen, moet je veel van je afwerpen. Je ego, je armzalige trots, je schaamte, je tekortkomingen. Je eigen angst en egoïsme herkennen, en jezelf vergeven. Op die manier hoef je de schuld niet op een ander te schuiven.' Dat is hem, ongeveer. Heb hem kan geleden overgeschreven en vaak herlezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die aflevering over Polen zag ik ook. Ik was er half half mee op de hoogte maar was mooi om te zien. Voor mij blijven uiteindelijk alle verhalen mythologisch ook die uit de bijbel maar dat betekent niet dat ze voor mij minder waardevol zijn. Integendeel, Ik verdiep me er ook graag in on de waardevolle dingen te leren duiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk hoe zo'n documentaire inspireert tot zo'n boek!

    BeantwoordenVerwijderen