Volgers

Volgers

donderdag 5 mei 2022

bevrijdingsdag

Bij het zien van alle vlaggen in de straat,dacht ik aan bevrijdingsdag vroeger. Toen de belevenissen van de oorlog nog vers waren. Mijn ouders hadden gelukkig geen familie verloren in de oorlog. Alleen mijn oom werd tewerkgesteld in Duitsland. Hij heeft jaren later zichzelf van de nare herinneringen afgeholpen,door alle plaatsen uit die tijd nog een keer te bezoeken. ...... Begin mei hadden de buren meestal familie uit Duitsland te logeren.Hun auto werd in de garage "verstopt". Want zo'n "moffen-wagen"nodigde uit tot vernielen,zeker met de emoties van de dodenherdenking......... Bevrijdingsdag was echt een feest in die tijd. De volwassenen hadden de oorlog meegemaakt en het overheersende gevoel was "gelukkig geen overheersing meer". OOk wij kinderen kregen daar wat van mee.Er waren spelletjes,soms een goochelvoorstelling en in de avond een heel groot bevrijdingsvuur.......Ik weet wel,dat ik benieuwd was naar de verhalen uit de oorlog. Mijn ouders vertelden de minst erge dingen. Over kleine fietslampjes,die overal brandden tijdens de verduistering. Om de beurt moest iemand een uurtje trappen op de fiets.Het geheime hok,waar mijn vader zich in noodgevallen kon verstoppen was enorm spannend voor ons.En het tekort aan voedsel,met gelukkig bekenden onder de boeren,die wel eens iets konden missen....... Nu zijn die twee meidagen voor mij een symbool voor alle oorlogen met hun slachtoffers.En vrijheid? Ik heb het gevoel,dat het stiekem steeds een beetje ingeperkt wordt.

4 opmerkingen:

  1. Het gekke is dat ik me niets meer kan herinneren van bevrijdingsdag vroeger. Heeft geen indruk gemaakt, denk ik. Ik ken ook soortgelijke verhalen van mijn moeders oorlogstijd. Van mijn vader uit het Jappenkamp nauwelijks iets. De bevrijdingsdag van vandaag is ineens veel groter dan ooit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ook niet! Wel de dodenherdenking op tv, we moesten thuis dan stil zijn, maar er werd verder niet zoveel uitgelegd. Dat leerden we op school.

      Verwijderen
  2. ik voel me (nog) vrij en ben daar dankbaar voor!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bijzonder dat jij de verhalen nog zo van dichtbij kent Izerina. En ik vind het knap van je oom dat hij op die manier met zijn nare herinneringen om ging!

    BeantwoordenVerwijderen