Volgers

Volgers

donderdag 7 juli 2022

het kastje en de muur.

Een vriendin van me heeft zoveel pijn,dat ze zich niet goed meer redden kan. Een boodschap of een maaltijd,daar kunnen bekenden nog voor zorgen. Maar echt huishoudelijk werk,daar is haar kringetje vriendinnen ook te krakkemikkig voor.Dus besloot ze huishoudelijke hulp via de WMO aan te vragen. In mei hielp ik haar met het invullen van de aanvraag.Half juni kwam de beschikking,2,5 uur hulp per week. ......Maar dan. Een telefoontje,of ik kon helpen met een papier van het GAK. Ik besefte,dat het CAK was,de financiele afhandeling van de hulp. Ik vroeg nog maar eens,of ze al gebeld had met de thuishulporganisatie om de hulp daarwerkelijk af te spreken.Maar pijn is niet goed voor de werking van iemands bovenkamer.Ze had nog niets ondernomen. "Wil jij.....". En dat deden we vanochtend. Ik werd van het kastje naar de muur gestuurd bij de zoektocht naar de juiste afdeling en het goede telefoonnummer. En toen het boven water kwam,bleek dat ze van 10-1300 niet bereikbaar waren. ......Zonet thuis gebeld en gelukkig alles kunnen regelen. Mijn vriendin krijgt een telefoontje en komt op de wachtlijst. En in die tussentijd scharrelen en vervuilen. Misschien is er een mevrouw die tegen betaling af en toe wil schoonmaken zo lang.

7 opmerkingen:

  1. Het is een zeer vreemd gebeuren in de 'hulpverlening'... een wachtlijst is altijd zeer onduidelijk. Laten we hopen dat er gewoon iemand is die graag helpt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, dit zijn geen eenvoudige dingen met zo veel hobbels te nemen. Hier in mijn woonplaats heb ik als het nodig is contact met iemand van het wijkteam, waar alles wat vroeger maatschappelijk werk, jeugdzorg enz was is ondergebracht. Toen ik misschien een knieoperatie moest (wat gelukkig niet doorging want nu gaat het goed) hadden ze het ook over vrijwilligers. Bijv. voor boodschappen. Misschien is zoiets ook in jullie woonplaats?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hulp krijgen is een heel gedoe tegenwoordig... ik hoop maar dat er een aardige buur de handen uit de mouwen wil en kán steken, al is het maar tijdelijk. In ieder geval fijn dat jij haar met deze dingen al helpt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn dat je haar op weg hebt kunnen helpen. Het is een heel gedoe tegenwoordig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat verdrietig om mee te moeten maken. Hopen en afwachten of er hulp komt. Naar!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jeetje wat een gedoe en narigheid. Maar wat fijn dat ze jou heeft om te helpen met die vreselijke formulieren. Dit soort verhalen hoor je vaak, en ik vind het altijd weer schrijnend.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat is die bureucratie toch een ramp. We zijn vervallen van verzorgingsstaat tot een zoek ut maar uit en onrechtvaardigheidsstaat.

    BeantwoordenVerwijderen