Volgers

Volgers

vrijdag 29 juli 2022

zelf denken en beslissen

Vanochtend las ik,dat ook de ING een voetafdruk-inzicht functie op hun app gaat installeren. Gelukkig nog vrijwillig.Ook de RABO doet dat al. Zo kunnen klanten zien,hoe milieuvriendelijk hun aankoop is en mogelijk hun koopgedrag aanpassen.Voor mij is dit betuttelend. Mensen kunnen toch zelf nadenken en beslissen over hun aankopen en ander gedrag. Dat hoeft toch niet voorgekauwd te worden?....... Bovendien vraag ik me af,wie de normen voor de app bedacht heeft. Zijn dat mensen,die o.a. het boek "de verborgen impact"gelezen hebben? En alle facetten van een produkt bij elkaar optellen om de milieu-score te bepalen? Zelf heb ik een paar keer een voetafdruk-test gedaan. En weet dan weer,waar ik nog iets veranderen kan. .....Zelf betaal ik graag cash,ook in de winkels.Want het zou vreselijk zijn,als alle contant geld verdwijnt. Hoe moet ik dan mijn aankopen bij stalletjes in de polder betalen? Want dat is met zijn korte aanvoerlijn pas milieuvriendelijk.Ik kan het griezelige gevoel hebben,dat we naar een steeds grotere controle-samenleving toe gaan.

8 opmerkingen:

  1. Wat apart inderdaad! Ik heb de Rabobank app maar heb eigenlijk niet goed opgelet. Nu ga ik eens kijken of ik die voetafdruk kan zien, en wat die dan te vertellen heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kippenvel krijg ik ervan Izerina, als ik dit lees. Ben het helemaal met je eens wat betreft contant geld, en de stalletjes. Maar ik vrees met grote vreze...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed stukje Izerina. Ik ben ook van mening dat ik zelf wel kan bedenken dat ik iets koop waarmee ik niet duurzaam ben. En inderdaad, wie bepaalt volgens welke normen dit gemeten wordt. Enfin, genoeg vragen nog. Ik zal zeker een kijken hoe het werkt als het zover is, maar ik blijf voorlopig ook nog zelf nadenken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb het ook nog niet gezien, maar ik let er nu op. Overigens ben ik het slechts gedeeltelijk met je eens. Dat zinnetje: 'mensen kunnen toch zelf nadenken en beslissen over hun aankopen en ander gedrag...' Ja dat is zo. Dat kunnen ze en velen doen dat ook. Maar velen ook niet en dan vind ik het nog niet zo gek als die er op worden gewezen. Ze beslissen dan nog altijd zelf en dát moet zo blijven natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben toch echt van mening dat alles wat ons op digitaal gebied aangeboden word echt niet in de eerste plaats is om ons te beschermen of te helpen. Dingen zoals een slimme meter etc zijn er in de eerste plaats omdat bedrijven en instanties daar voordeel bij hebben en nee , ik ben geen wappie maar wel een realist. Liever zelf mijn meterstanden bijhouden en zelf bepalen wat wel of niet goed is voor het milieu en je huis duurzaam maken door allerlei nieuwe apparaten aan te schaffen klinkt ook zo mooi, maar wat gebeurt er met oude cv ketels , gasfornuizen etc? Ach ja , die voeren we af naar verre landen, zijn wij in Nederland in ieder geval goed bezig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Niet slleen controle maar ook mog eens het ontnemen van eigen verantwoordelijkheid door onnavolgbare ingewikkelde regeltjes om nog maar te zwijgen over de luchtkastelen en het drifzand waar we de economie op bouwen. . Nee ik ben ook niet erg optimistischm

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Er alles aan blijven doen om jezelf te kunnen blijven en idiote controles uit de weg te gaan.... Dank voor dit blog, Izerina!

    BeantwoordenVerwijderen