Volgers

Volgers

zondag 24 juli 2022

vakantiewerk

In de PZC stond een artikel over vakantiewerk en de verdiensten in verschillende sectoren. Het deed me aan vroeger denken. Op mijn 12-de ging ik na schooltijd en op zaterdag druiven krenten. Voor een kwartje per uur. Trots kocht ik in de herfst een petticoat.(mijn moeder vond dat onzin,ik moest er maar zelf voor sparen).. De zomer daarop ging ik bij een vriendinnetje uien trekken. Wij moesten vlak bij het korenveld werken. Want kwam er controle,dan konden wij(veel te jong) wegduiken.Ik weet nog,dat het de zomer was,waarin op een bepaalde tijd de wereld zou vergaan. Iedereen legde op dat moment de schrepel neer en ging een kwartier later opgelucht weer verder. We waren er nog........Zo volgde bessen plukken,pakjes wegbrengen voor mijn vader. Eerst op de fiets en later op de brommer. Ook heb ik in de winkel gewerkt.Het vervelendste baantje was huishoudelijk werk in een bejaardenhuis. Ik werd misbruikt om met slecht materiaal op mijn knietjes alle gangen te schrobben en dweilen.Ik hield vol,want ik wilde graag een draagbaar radiootje kopen.Terugkijkend was dat werken vaak leuk met alle anderen. Soms zwaar,maar ik heb er van geleerd.

2 opmerkingen:

  1. Ja zo ging dat. Ik had ook baantjes vanaf mijn twaalfde. Niet allemaal succesvol, maar ik heb er absoluut van geleerd

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad heel leerzaam, dat soort baantjes. Het vormt je. Ik had ooit 1 vakantiebaantje, bij Philips, waar mijn vader werkte. Ik moest twee kleine onderdeeltjes van iets met een pincet in elkaar drukken. Geen idee meer wat het 'grote geheel' nu was. Maar we hadden met z'n achten een hoop lol...

    BeantwoordenVerwijderen