Volgers

Volgers

zondag 4 februari 2024

trager

Vanochtend tijdens mijn wandelingetje werd ik op de schouders getikt. "Jij bent toch Iza?"vroeg een jonge vrouw. Ik herkende haar als een leerling van ooit.In het volwassen gezicht verschijnen dan de trekken van de puber. Alleen haar naam wist ik niet meer. Toen ze haar naam zei,schoot er omhoog. "Leuke meid en ook een goede leerling".We liepen nog even te praten over vroeger. En haar huidige werk als leerkracht basisschool.Juffen hebben altijd gespreksstof.......Pas toen ze verder liep,kwamen nog allerlei herinneringen naar boven. Mijn "kleine feitjes geheugen" is er nog wel,maar trager in het bereiken.Dat merk ik wel eens vaker. Na een gesprek of zien van een docu komen pas later de associaties.Ooit las ik,dat de communicaties van de ene hersencel naar de andere cel langzamer gaan bij het ouder worden.Maar gelukkig is de bewaarplaats van herinneringen nog niet op slot. Het was een leuke wandeling en gesprek.

7 opmerkingen:

  1. Het moest even wakker gemaakt worden. Ik heb sinds een poos weer contact met mn oudste vriendin; dit jaar kennen we elkaar 76!! jaar (ik was 3 en zij 2,5; we schelen ook nog eens exact een half jaar in leeftijd). We sturen (appen) foto's van heel vroeger en er komt van alles weer boven. We kennen elkaars jeugd, we woonden om de hoek bij elkaar. Helaas kunnen we elkaar niet meer bezoeken wegens wat ongemakjes, jammer maar bellen is ook prima nu.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij ook! Wat leuk. Ik belde net een vriendin,die ik 60 jr ken. We bellen sinds een paar jaar elke zondag(gratis naar Suriname met mijn abonnement)

      Verwijderen
  2. Wat leuk zo'n ontmoeting. Ik herken het wel hoor, dat alles wat langer duurt voor dat het bovenkomt. Het zit er wel maar, zoals ik ooit hoorde in een spelprogramma, mijn geheugen is net een damestas. Er zit heel veel in maar het duurt even voordat je vindt wat je wil hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi hoe ons brein werkt. Dat er uiteindelijk toch 'luikjes' ergens achterin open gaan en dat er dan een stroom van herinneringen los kan komen. Leuk, dat zo'n gesprekje zoiets kan triggeren!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja. soms verbaast het mijzelf ook wat er allemaal is opgeslagen! Een eenvoudige gebeurtenis kan veel losmaken....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk he en hoeveel slechter de hersentjes ook mogen worden. Een troost dat de oudste herinneringen het langste blijven. En als die goed waren heb je veel geluk gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk zo'n ontmoeting Izerina. En bijzonder dat ze hetzelfde beroep als jou heeft gekozen.

    BeantwoordenVerwijderen