Volgers

Volgers

donderdag 1 februari 2024

knutsel voedsel

Weer las ik een boeiend boek. Ik schrok er van. Het ging over de grote hoeveelheid ultra bewerkt voedsel in de supermarkten. De invloed daarvan op de gezondheid. Speciaal de spijsvertering en het gevolg van toenemende obesitas en diabetes type 2.Ook wordt er zo geknipt en geplakt met moleculen,dat bv chips onweerstaanbaar smaken en je moeilijk kunt stoppen met eten....... De eerste keer,dat de basis van voedsel iets was,dat niet groeide,was in de tweede wereldoorlog. Er werd een soort margarine gebrouwen uit steenkool. Tijd om de lange termijn gevolgen te onderzoeken was er niet. Het vet werd gegeten door duikbootbemanningen. Die hadden zelf meestal geen lange termijn,dus nadelen van het vet kwamen niet aan het licht..... Deze totale minachting voor de gezondheid en het leven van mensen speelt nog steeds. Als er maar geld verdiend kan worden.Zelf keek ik voor alle zekerheid nog eens in de voorraadkast,of er geen ultra bewerkt voedsel was.

7 opmerkingen:

  1. alles wat we eten is bewerkt of door selectie gekweekt. kijk eens in de geschiedenis boeken en lees wat men vroeger te eten hadden. en wat groeit er als de mens zich er niet mee zouden bemoeien.alleen gras vrees ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie titel: knutsel voedsel... want dat IS het! Ik hoop dat steeds meer mensen hier bekend mee worden, want wat wordt er inderdaad een voel troep verkocht in de gemiddelde supermarkt... Wij komen er vooral voor verse, biologische groenten - op het moment dat we die niet zelf uit eigen tuin kunnen halen. Dat wij dat in principe kunnen, dat geeft mij een heel rijk en voldaan (en gezond!) gevoel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zelf koop ik mijn groente hoofdzakelijk bij de groenteboeren en vlees rechtstreeks bij de boer. Helaas geen ruimte voor een moestuin. Verder probeer ik zoveel mogelijk zonder pakjes en zakjes te koken en maak ik bijvoorbeeld zelf mijn dressing en sausjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jeetje dat klinkt inderdaad onheilspellend. Een goed argument voor zo min mogelijk bewerkt voedsel? Hoewel Herzberger altijd zegt dat E-nummers prima zijn....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vroeger kocht ik ook regelmatig pakjes en zakjes omdat ik dacht dat ik anders niet lekker kon koken (onwetendheid), maar nu maak ik bijna alles zelf met groente, fruit, kruiden en specerijen en het blijkt helemaal niet zo ingewikkeld te zijn! En heel lekker bovendien.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit boek sla ik even over, Izerina. Maar ik wil je heel erg bedanken voor het vertellen hier over dat andere boek: Ga als een rivier. Ik las wat je er over zei, reserveerde het boek, het kwam en ik las het, net een paar minuten geleden, uit. Wat een prachtig boek. Spannend, lief, ontroerend, goed geschreven. Zo'n boek waarvan je denkt: jammer dat het uit is!

    BeantwoordenVerwijderen