Volgers

Volgers

vrijdag 20 januari 2017

de kraai

Mijn man heeft vriendschap gesloten met een kraai . Als hij met Merle aan de dijk loopt, komt de vogel dichtbij en krijgt een hondenbrokje. Die slimme kraai kende de hond en kwam ook bij mij schooien.
Het is leuk. De kraai vliegt met me mee en gaat in een boom boven me zitten en bedel-geluidjes maken. Twee keer gooi ik een brokje op de grond, dat hij snel oppikt. De afstand tussen kraai en mens of hond wordt steeds kleiner. Zelfs Merle jaagt er niet meer achteraan. Omgekeerd scheert wel de vogel vlak boven Merle's rug.
Eerst hadden we het idee om de kraai tammer te maken. Dat is wel leuk voor ons. Maar waarschijnlijk niet voor de andere dijk-wandelaars. Want in dat kraaienkoppie zit de link mens-hond-eten. Hij was ook al bij een andere meneer gaan bedelen. Die had het gedrag als agressief ervaren. En dat is het nadeel van zo'n tamme vogel.
Wij hadden ooit een tamme jonge kauw. Die ging mee op mijn schouder, als ik de hond uitliet. Maar ook die vogel zocht toenadering tot andere mensen. Dat vonden sommige mensen eng.
Dus ons dijk-dier krijgt wel eten, maar er moet een zekere afstand blijven.
 
 

3 opmerkingen:

  1. Ja, ze schijnen inderdaad heel erg slim te zijn! Bijzonder om dit te ervaren. Je krijgt dan toch een band met zo'n vogel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tis een mooi kanaal daar. Ik probeer mijn vriendin, de kat van de buren zover te krijgen, door goed gedrag te belonen. Het lukt zo goed, dat ik geen beweging meer kan maken, omdat zij hoopt op cadeautjes enz, Ik moet er mee stoppen. Jammer.

    BeantwoordenVerwijderen