Volgers

Volgers

woensdag 7 februari 2018

kiezen



Zo'n twee maanden geleden adviseerde de oogarts een staaroperatie. Ze vertelde over de mogelijkheden van verschillende lenzen. Eerst wilde ik gewoon de standaard versie nemen. Ik draag al meer dan 60 jaar een bril en zonder is niet echt nodig. Maar de oogarts was lovend over een
 "comfort-lens",waarbij ik in de verte en dichtbij scherp zou zien. Toen zwichtte ik voor dat type.
Thuis ging ik  toch verdere informatie zoeken. Want 1700 euro investeren, dat moet dan wel in iets heel goeds zijn. Mensen, die ik ken dragen allemaal een (lees)bril na een staar operatie. Of de lens nu gratis of duur is. Bovendien las ik op sites van andere ziekenhuizen, dat zo'n comfort-lens niet geschikt is voor mensen, die slecht zien in het donker. Je kunt halo's gaan zien. Die zie ik al de laatste tijd en ik ben behoorlijk nachtblind. Die optie had voor mij afgedaan.
Gisteren was de lensmeting. De jonge vrouw was heel duidelijk in haar uitleg van de verschillende lenzen. Zij vertelde nog een vierde mogelijkheid. Voor het in de verte zien een kleine verbetering, maar nog wel een bril. Lezen waarschijnlijk zonder bril. Dat leek me het beste. Volgens de mevrouw zouden ook mijn hersenen snel aan zulke lensjes wennen.
Over 2 weken is de eerste operatie en een maand later de tweede. Daarna weet ik pas hoe mijn zicht is door deze keuze.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten