Volgers

Volgers

woensdag 21 november 2018

veranderde inzichten





Al 20 jaar is bekend, dat mijn cholesterolwaarden hoog zijn. Ooit ben ik onderzocht op familiair hoog cholesterol. Achteraf bleek, dat de apparatuur kapot was en de uitslag daardoor onbetrouwbaar.
Toen ik eenmaal het boekje "de cholesterolleugen" gelezen had, besloot ik die schrijver, een hartchirurg te geloven. En begon nooit aan de statines.
Waren zo'n zes jaar geleden de controle bezoekjes aan huisarts of praktijkondersteuner nog een constant verdedigen van mijn standpunt, nu is ook bij hen de mening aan het veranderen.
De mogelijkheid om rode gistrijst te proberen wordt verteld. Het "weinig kaas, vlees en vet" verhaal hoor ik niet meer. En het praatje is gewoon gezellig.
Gisteren was ik er weer. Ik baalde, want mijn steeds iets lager wordende waardes waren weer iets omhoog. Omdat ik geloof, dat stille ontstekingen een aanjager van cholesterol productie kunnen zijn, vroeg ik , hoe ik achter het bestaan van dat soort ontstekingen kon komen. Helaas, daar werd niet op gereageerd.
Het enige, wat ik kan doen, is nog meer heerlijk antioxidant rijke groenten en wat fruit eten.

5 opmerkingen: