Volgers

Volgers

dinsdag 18 augustus 2020

verhaaltjes

Zonet zat ik te whats-appen met mijn vriendin in Suriname. Zij doet mee aan een project om verhalen te schrijven voor schoolkinderen. Ter verbetering van het leesonderwijs. Wat heerlijk, verhalen bedenken. Ik ben geen schrijver maar een verteller. Mijn duim is zo groot, dat daar vele verhaaltjes uitstroomden voor neefjes,nichtjes en buurkinderen.  Trouwens lesgeven is eigenlijk ook vertellen.

Toen mijn neefje in Frankrijk woonde, was hij erg geboeid door  de gevangenis dichtbij. Altijd als ik bij hen was, moest ik een verhaaltje vertellen over ontsnappingen. En natuurlijk Ton,die de politie hielp bij het vangen van de boef.

Jaren later(ze woonden weer in Nederland) kreeg ik een telefoontje van mijn neefje. "Weet je nog van al die verhalen over ontsnapte gevangenen? Net kwam er op het nieuws, dat er een zware crimineel is ontsnapt in Yzeure". Mijn fantasie was uiteindelijk werkelijkheid geworden. Maar gelukkig hoefde Ton niet te helpen bij de opsporing.

 

 

 

7 opmerkingen:

  1. Misschien was de gevangene op een idee gekomen door jouw verhalen. :) Ik heb mijn zoon ook zo veel verhalen verteld, zo jammer dat ik ze niet opschreef eigenlijk. Heb jij dat niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee,want in opschrijven was/ben ik minder goed. En de toppers weten de inmiddels volwassen kinderen nog steeds.

      Verwijderen
  2. Wat leuk dat jij zoveel verhalen verzint! En af en toe komen ze dus zelfs nog uit... Ik wist trouwens niet dat jij ook juf was?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn vader vertelde mij ook vroeger verhaaltjes uit zijn hoofd. Zo knap. Lijkt me leuk als je dat kunt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Doet me denken aan de Anansi verhalen. Ook bekend in Suriname denk ik, maar oorspronkelijk uit Ghana.

    BeantwoordenVerwijderen