Volgers

Volgers

donderdag 27 mei 2021

gehoor

Mijn gehoor is niet meer zo goed als vroeger.Vooral met veel achtergrondgeluid kan ik mensen moeilijker verstaan. Hoeveel ik op mijn gehoor vertrouw bleek gisteren. Mijn man nam platen op. Ik had oordoppen ingedaan. Maar ik hoorde niet meer,of het water kookte. Ook niet,dat het vet in de pan gesmolten was. Ik miste Merles adem. Wat is dan bij veel activiteiten ook het gehoor een behulpzaam zintuig.........Vanochtend bij de vriend in het verpleeghuis had ik last van achtergrondgeluiden. Hij zat aan de koffietafel met een aantal andere bewoners. Ik schuif dan aan. Het gesprek is in die situatie algemener. Als er meerdere mensen praten,wordt het moeilijker voor mij.Maar het was wel gezellig. De begeleidende verzorgende vroeg me "Bent u vroeger lerares geweest?". Ze was jaren geleden een leerlinge .. Ook dat werd een aangenaam gesprekje........ Ik hoop,dat mijn gehoor nog een poos hetzelfde blijft. Want mijn man hoort de meeste vogels niet meer. Wat zou ik dat gezang en getjilp missen. OOk in het verkeer alleen op je ogen moeten vertrouwen lijkt me moeilijk. Ik schrik nu soms al van een passerende elektrische brommer of auto. Dan is wandelen met Merle een soort hulp-oor. Aan haar houding kan ik het zien,als ze iets hoort. Dan kijk ik ook. Helaas heeft ze dat niet met verkeersgeluiden. Daar zal ik zelf moeten blijven opletten.

5 opmerkingen:

  1. Daar is wel een hoop aan te doen tegenwoordig, vergeet dat niet. Ik moet denken aan toen ik in deze flat kwam wonen en moest wennen aan alle omgevingsgeluiden. Ik sliep met oordopjes als het echt niet anders kon, maar dat is ook lichtelijk eng.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn ervaringen met hoortoestellen zijn heel goed! Ik zou niet meer zonder willen. Ik hoor de KNO arts gisteren nog zeggen dat ook mijn gehoorverlies voor 100% te compenseren is door de juiste hoortoestellen. Gewoon doen, want je weet iet wat je mist! En als je stilte wilt, dan doe je ze gewoon uit en dan gebruik je dan oordopppen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je gehoor is een groot goed. Ik kan me voorstellen dat je het graag zo wilt houden als het nu is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook ik heb al van mijn 38e hoortoestellen, mijn gehoor gaat langzaam achteruit, heb een of ander syndroom die dit veroorzaakt. Maar de hoortoestellen bevallen super! Zou niet meer zonder kunnen. En ik hoor de vogeltjes! Heerlijk. Ga je slecht zien neem je een bril, ga je slechter horen neem je hoortoestellen. Een uitkomst.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja jammer die achteruitgang van de zintuigen he. Als ik jou was zou ik niet te lang wachten met een hoorapparaat want hoe ouder we worden hoe meer moeite we krijgen met dat soort aanpassingen.

    BeantwoordenVerwijderen