Volgers

Volgers

vrijdag 26 november 2021

water

Regelmatig klinkt hier "Denk er om,even water drinken". Want,zeker in de winter drink ik niet uit mezelf een glas water.Wel flink wat thee en natuurlijk het fruit. Al googelend kwam ik er achter,dat de adviezen over water drinken nogal verschillend....... In gedachten ging ik zo'n 60 jaar terug. Er werd nooit gesproken over hoeveel water nodig is. De mensen dronken koffie of thee en als kinderen kregen we een beker melk. Had je dorst,dan was daar de kraan en in het weekend een glaasje siroop-limonade........ Waren dan al die mensen in een voortdurende staat van licht vocht tekort? Of is ons leven nu zo vervuilder,dat we veel meer moeten doorspoelen?Zou de droge lucht van cv ook een rol spelen? Ik weet wel,dat de enige keer waarin het me lukte om een halve liter achter elkaar te drinken heel vroeger was. Met de motor in het hete Marokko had ik echt dorst en knapte ook op van een flinke hoeveelheid vocht. En nu? Een half glaasje warm water met citroen op de nuchtere maag is een goed begin. Verder wordt in vochtinname nog wel eens vergeten

7 opmerkingen:

  1. Nu wordt inderdaad best gehamerd op voldoende drinken op een dag! Anderhalve liter geloof ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, daar wordt op gehamerd. Ik drink eigenlijk zelden zomaar water. Wel veel kruidenthee. Misschien moet ik in de winter met de centrale verwarming meer drinken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeker de centrale verwarming droogt meer uit dan bijv. de gaskachels van vroeger.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Groentesappen zijn beter dan veel water. Duurder, maar ook beter en wat voedingsstoffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het heeft vooral te maken met meer kennis over het menselijk lichaam, denk ik. We bestaan uit 60% uit water. We verliezen ook veel op een dag. Dat moet aangevuld blijven om onze organen goed te laten werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik drink alleen een glaasje water bij mijn avondeten. Ik drink op een dag genoeg groene thee en ook koffie om geen vochttekort te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bij iedere kop koffie, thee en iedere maaltijd neem ik een glas water. Zo drink ik aardig wat weg en ik merk het als ik een paar glazen oversla. Dan heb ik 's avonds echt dorst.

    BeantwoordenVerwijderen