Volgers

Volgers

maandag 1 februari 2021

Paarden

Paarden vind ik prachtig. Toch had ik nooit het verlangen om te leren paardrijden. Eigenlijk is het paardengedrag zo onbekend,dat ik het eng vind. Het gedrag en de lichaamstaal van een hond kan ik lezen,maar een paard,nee........Nu kreeg ik van mijn tuinhulp het derde boek van Linda Kohanov te leen. Over paarden. Geweldige boeken. Die vrouw ontdekte,dat paarden zo sentitief zijn,dat ze mensen met trauma kunnen helpen.Als je als mens samenwerkt met het paard en het respecteert in alle wijsheid van prooidier zijn.Zij heeft een stichting opgericht en traint,maar helpt ook wereldwijd veel mensen. Door het boek ga ik anders naar paarden kijken. ...... Het leuk is,dat in die wat oudere boeken psychologen aangehaald worden,die ik vroeger ook gelezen heb. Zo zegt me dat dan veel meer.Ook herinner ik me vaag,dat er workshops waren voor managers met paarden. De grootste autoritaire mannen werden door de reactie van de paarden in hun manier van leidinggeven gecorrigeerd....... Als ik nu door de polder fiets en paarden zie,dan zijn ze anders voor me. Maar spontaan aaien blijft moeilijk. Hoewel zo'n paard dat aanvoelt en me misschien wel helpt.

9 opmerkingen:

  1. Dat is interessant. Zelf ben ik niet bang voor paarden, ik heb ook nog een tijdje paard gereden. Maar om nou te zeggen dat ik het paard kon lezen... Helemaal niet, daarom was dat paardrijden niet echt een succes natuurlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat interessant! Ik ben niet zo'n held met paarden. Maar nu ik weet dat ze zo sensitief zijn, sta ik er misschien anders tegenover.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Paarden vind ik heel eerlijk gezegd mooi maar ben er vreselijk bang voor .Ooit als kind ik was ong een jaar of acht 6 Witte paarden op hol zien slaan .Vreselijk het gegil van mensen om me heen .Ik heb ze weleens geprobeerd te aaien en soms lukte dat ,alleen dan wel als ze achter een hek stonden natuurlijk .Maar toch voelden ze duidelijk mijn angst .Het zijn heel gevoelige dieren dat weet ik wel .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Twee van onze dochters waren gek op paarden, ze hadden paardrijles en waren veel in de manege te vinden. Een van beide had een speciale hinnik ontwikkeld, stond er ergens een paard in de wei dan hinnikte zij en negen van de tien keer kreeg ze een blijde hinnik terug, bijzonder was dat !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk dat dit boek je ineens heel anders naar paarden doet kijken. Paarden zijn mooie en edele dieren!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De film 'De Paardenfluisteraar' al gezien?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik denk dat alle dieren op een andere manier meer aanvoelen dan wij. Wij zijn denk ik door eeuwigheden heen veel instinct kwijtgeraakt. Dieren kunnen dat weer een beetje bij ons naar boven halen als we daar open voor staan en ermee leren werken.Dat soort dingen vind ik ook mateloos boeiend.

    BeantwoordenVerwijderen